لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۲

تعداد یارانه‌بگیران در ایران «۵۰۰ هزار نفر افزایش یافته است»


یک عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از افزایش بیش از ۵۰۰ هزار نفر به تعداد یارانه‌بگیران در ایران خبر داد و گفت در حال حاضر ۹۶ درصد جمعیت کشور یارانه نقدی دریافت می‌کنند.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی روز شنبه (۱۳ آبان)، این موضوع را در گفت‌وگو با وب‌سایت رسمی مجلس (خانه ملت) اعلام و افزود که اسفند ماه سال ۹۵، بالغ بر ۷۵ میلیون و ۴۱۶ هزار و ۵۲۴ نفر یارانه گرفته‌اند.

آقای ایمن‌آبادی آمار کسانی را که در مرداد ماه سال ۱۳۹۶ یارانه دریافت کرده‌اند ۷۵ میلیون و ۹۸۰ هزار و ۴۲۲ نفر اعلام کرد که نمایان‌گر افزایش ۵۶۳ هزار و ۹۱۸ نفری به جمعیت یارانه‌بگیر ایران است.

وی با توجه به این افرایش جمعیت یارانه‌بگیران، از دولت و سایر نهادهای مسئول خواست با تکمیل «بانک‌های اطلاعاتی» و «شناسایی افراد غیرنیازمند» به یارانه، اطلاعات آنها را به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها ارائه کنند.

آن‌طور که این نماینده مجلس گفته یارانه نقدی در سال ۱۳۹۶ «غیرهدفمند» پرداخت شده و «حمایت‌های اجتماعی در اولویت اول قانون هدفمند کردن یارانه‌ها نیست.»

از زمان اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در ایران، شناسایی افراد نیازمند به یارانه‌های نقدی و حذف برخی گروه‌ها دو موضوع مهم در رابطه با این قانون است که همچنان بحث‌برانگیز است.

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم روز جمعه اعلام کرده یارانه سه دهک بالای جامعه در قانون بودجه سال آینده حذف خواهد شد.

به گزارش ایرنا، آقای پورابراهیمی با انتقاد از تصویب پرداخت یارانه به کل جمعیت کشور در سال‌های گذشته و استمرار آن در دولت دوازدهم گفت که «مجلس مصمم است در قانون بودجه سال ۹۷ سه دهک بالای درآمدی را از دریافت یارانه حذف کند.»

به گفته این نماینده مجلس «اگر حذف سه دهک بالای جامعه درسال ۹۴ انجام می‌شد، سالانه ۱۲ هزار میلیارد تومان به درآمد دولت و بودجه عمرانی آن اضافه می‌شد و اکنون دولت در بودجه عمرانی و تخصیص آن مشکلی نداشت.»

هشتم آبان ماه امسال نیز پرویز فتاح، رئیس «کمیته امام» اعلام کرد این کمیته «پیشنهاد حذف یارانه‌بگیران غیرنیازمند» را به رئیس‌جمهوری ارائه کرده و در صورت موافقت «سالانه ۲۲ هزار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای دولت درآمد ایجاد می‌شود.»

فتاح افزوده که «کمیته امداد» خواستار حذف یارانه ۵۰ درصد کسانی است که در حال حاضر این مبالغ را دریافت می‌کنند و «برای ۵۰ درصد جامعه که حدود ۳۵ میلیون نفر می‌شود یارانه مستقیم» باید مجدد پرداخت شود.

در همین رابطه نیز معین هاشمی، نماینده مردم میاندوآب و شاهین‌دژ در مجلس هم از جلسه مشترک نمایندگان مجلس با محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت خبر داده که در این جلسه مقرر شده که «در حوزه هدفمندی یارانه‌ها بازنگری اساسی انجام شود.»

آقای نوبخت هم در واکنش به پیشنهاد «کمیته امداد» و درخواست‌ها برای حذف برخی گروه‌های یارانه‌بگیر چند روز پیش گفته که دولت از این پیشنهاد استقبال می‌کند و آماده اجرای آن است.

وی افزوده که «ماه آینده ماه تصمیم‌گیری مجلس دربارهٔ یارانه است و اگر مجلس تصویب کند که جامعه هدف یارانه چه گروهی است، آن را اجرایی خواهیم کرد.»

بر پایه طرح هدفمند کردن یارانه‌ها، دولت ایران در ازای قطع یارانه برخی کالاهای اساسی، به ویژه انرژی، ماهانه مبلغی به خانواده‌ها می‌پردازد اما اجرای این طرح همواره با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده‌است.

پیش از این از مقام‌های دولت حسن روحانی نقل شده بود که دولت از «کمبود شدید منابع» در رنج است و ادامه برنامه هدفمندی یارانه‌ها به شیوه کنونی امکان‌پذیر نیست که این سخنان تردیدهایی را دربارهٔ ادامه پرداخت یارانه نقدی به وجود آورده بود.

XS
SM
MD
LG