لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۵

احضار سفیر سوئیس در ایران در واکنش به موضوع «دخالت» در انتخابات آمریکا


ایران در واکنش به اظهارات مقام‌های امنیتی آمریکا مبنی بر «دخالت» جمهوری اسلامی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور، سفیر سوئیس را که حافظ منافع ایالات متحده در تهران است، احضار کرد.

به نوشته خبرگزاری ایسنا، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرده که دستیار وزیر و مدیرکل آمریکای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، صبح روز پنج‌شنبه، اول آبان، سفیر سوئیس را به عنوان حافظ منافع آمریکا به وزارت خارجه احضار کرده است.

آقای خطیب‌زاده اظهارات مقام‌های آمریکایی در زمینه «دخالت» ایران در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را رد کرده و آنها را «تکراری، ساختگی، ناشیانه و متقلبانه» نامیده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: «برای تهران هیچ تفاوتی نمی‌کند کدام یک از دو کاندیدای فعلی راهی کاخ سفید شود.»

این اظهارات پس از آن بیان می‌شود که جان راتکلیف، مدیر امنیت ملی آمریکا، روز چهارشنبه، ۳۰ مهرماه، اعلام کرد ایران و روسیه با هدف «دخالت» در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، اطلاعات رای‌دهندگان آمریکایی را به دست آورده‌اند.

کریس ری، مدیر پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، نیز گفته ایران عامل ارسال ایمیل‌های تهدیدآمیز برای ایجاد ترس و وحشت در رای‌دهندگان در چهار ایالت آمریکا است.

رای‌دهندگان دموکرات در حداقل چهار ایالت، از جمله فلوریدا و پنسیلوانیا، که رقابت بین دونالد ترامپ و جو بایدن در آنها بسیار نزدیک است، ایمیل‌های تهدیدآمیزی دریافت کرده‌اند.

در این ایمیل‌ها که به دروغ ادعا می‌شود مربوط به گروه راست افراطی «پراد بویز» است، به رای‌دهندگان دموکرات هشدار داده شده در صورتی که به دونالد ترامپ رای ندهند، به «سراغ‌شان خواهند» آمد.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سوم نوامبر سال جاری، کمتر از دو هفته دیگر، برگزار خواهد شد. در این انتخابات دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با جو بایدن، نامزد حزب دموکرات رقابت خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران روز پنج‌شنبه همچنین سازمان‌های اطلاعاتی آمریکایی را متهم کرده که با طرح «چنین سناریوهای بچگانه‌ای، به دنبال انحراف توجهات و افکار عمومی و انجام تحریکات مشکوک در آستانه انتخابات باشند.»

پیش از این نیز علیرضا میریوسفی، سخنگوی نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد هرگونه دخالت در آمریکا را رد کرده و گفته بود که «ایران هیچ علاقه‌‎ای به دخالت در انتخابات آمریکا و هیچ ترجیحی برای نتیجه آن ندارد.»

با آن که مقام‌های جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده‌اند نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برای آنها اهمیتی ندارد، با توجه به احتمال بالای افزایش فشار بر تهران پس از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ، کارشناسان معتقدند ایران امیدوار به پایان ریاست جمهوری رئیس‌ جمهوری فعلی آمریکا و کاهش فشارها است.

منابع: ایسنا و رادیو فردا: ب.ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG