لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۴۴

خامنه‌ای درباره مذاکرات وین: پیشنهادهای آمریکا حتی قابل نگاه کردن هم نیست


علی خامنه‌ای روز چهارشنبه هشدار داد مقام‌های مذاکره‌کننده باید مراقب باشند که «مذاکره فرسایشی نباشد».
علی خامنه‌ای روز چهارشنبه هشدار داد مقام‌های مذاکره‌کننده باید مراقب باشند که «مذاکره فرسایشی نباشد».

رهبر جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه ۲۵ فروردین مذاکرات وین را زیر سوال برد و پیشنهادهای آمریکا را «غالبا متکبرانه و تحقیرآمیز» خواند و گفت که این پیشنهادها «حتی قابل نگاه کردن هم نیست».

آیت‌الله علی خامنه‌ای که در یک مراسم مذهبی به مناسبت آغاز ماه رمضان سخنرانی می‌کرد، مدعی شد که نمایندگان کشورهای اروپایی «در بعضی از جلسات خصوصی اقرار می‌کنند که حق با ایران است، اما در مقام تصمیم‌گیری خودشان هیچ استقلالی ندارند و آمریکا هم زورگو و تحمیل‌کننده است».

او سیاست جمهوری اسلامی ایران درباره برجام و تحریم‌ها را «معلوم» خواند و آمریکا را متهم کرد که «مذاکره نمی‌کند که حرف حقی را قبول کند» بلکه به ادعای او، «می‌خواهد مذاکره کند تا حرف باطلی را تحمیل کند».

سخنان وی در شرایطی بیان می‌شود که میانجی‌گران اروپایی جمعه گذشته، مذاکرات را «سازنده» توصیف کردند و عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، نیز با ابراز خوش‌بینی درباره آینده مذاکرات گفته بود که در «مسیر درستی هستیم» و «الان در موقعیتی هستیم که درک بهتری از موضع یکدیگر داریم».

رهبر جمهوری اسلامی ایران روز اول فروردین گفته بود که آمریکا باید تمامی تحریم‌ها علیه ایران را بردارد و تهران پس از راستی‌آزمایی، مذاکرات برای بازگشت این کشور به برجام را بررسی خواهد کرد.

دولت جو بایدن که از ژانویه امسال در آمریکا بر سر کار آمده است ابراز تمایل کرده که به برجام بازگردد منوط به این‌که ایران تعهدات خود در چارچوب برجام را کامل رعایت کند. تهران گفته که ابتدا آمریکا باید به برجام بازگردد و «۱۵۰۰ تحریم» وضع شده علیه ایران در دوره دولت دونالد ترامپ را لغو کند.

آقای خامنه‌ای، با این حال، در سخنان امروز خود تمایل به مذاکره با مقام‌های غربی را «تشخیص مسئولین» دانسته و گفت که آن‌ها معتقدند «مذاکره کنیم تا این سیاست را اعمال کنیم. ما بحثی در این زمینه نداریم».

او با این حال هشدار داد که مقام‌های مذاکره‌کننده باید مراقب باشند که «مذاکره فرسایشی نباشد و طوری نباشد که طرف‌ها مذاکره را کش دهند چون این برای کشور ضرر دارد».

رهبر جمهوری اسلامی پیش از این نیز به طور تلویحی مذاکره ایران با غرب و آمریکا و توافق برجام را به خواست و تمایل دیگر مقام‌های رسمی کشور نسبت داده بود.

اظهارات وی در زمانی بیان میشود که نمایندگان ایران قرار است از روز پنجشنبه دور جدید خود با طرف‌های غربی را برای احیای برجام از سر گیرند.

این مذاکرات در وین انجام می‌شود اما دیپلمات‌های آمریکایی نیز به صورت غیرمستقیم در جریان روند گفت‌وگوها قرار می‌گیرند.

پس از خرابکاری هفته جاری در تاسیسات غنی‌سازی نطنز، جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که در واکنش به این اتفاق، قصد دارد غنی‌سازی ۶۰ درصدی را آغاز کند.

در حالی است که آمریکا این تصمیم را «تحریک‌آمیز» و «نگران‌کننده» خوانده، اتحادیه اروپا نسبت به هرگونه اقدام در جهت به خطر انداختن مذاکرات بازگشت آمریکا به برجام هشدار داده است.

ایران از اردیبهشت سال ۹۸ ، در سالگرد خروج آمریکا از برجام، به تدریج از بسیاری از تعهداتش در چارچوب برجام عدول کرد.

عذرخواهی از بیان آمار اقتصادی نادرست در سخنرانی نوروزی

رهبر جمهوری اسلامی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت آماری که وی درباره رتبه اقتصادی ایران در سخنرانی نوروزی بیان کرده، «مربوط به پنج سال قبل بوده است».

علی خامنه‌ای افزود که بعد از آن سخنرانی، چند نفر به او «تذکر دادند که این آمار درست نیست».

وی می‌گوید پس از بررسی دفترش، «معلوم شد که حرف آن‌ها {تذکردهندگان} درست است» و آماری که وی درباره رتبه هیجدهم ایران در اقتصاد جهان مطرح کرده، «مربوط به ۵ یا ۶ سال قبل بوده است».

آقای خامنه‌ای از افرادی که به او تذکر دادند، تشکر کرده است.

با این حال مشخص نیست چه فرد یا نهادی این آمار را در اختیار رهبر جمهوری اسلامی قرار داده است.

به طور معمول متن اظهارات علی خامنه‌ای و عکس‌های مراسمی که وی در آن حضور دارد و سخنرانی می‌کند، از سوی دفتر وی برای رسانه‌های داخلی ارسال می‌شود.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فارس و رادیو فردا/ب.ب/ک.ر
XS
SM
MD
LG