لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۶

سه عضو «عرفان حلقه» در تهران بازداشت شدند


شماری از حامیان محمدعلی طاهری، بنیانگذار عرفان حلقه، در ایران
شماری از حامیان محمدعلی طاهری، بنیانگذار عرفان حلقه، در ایران

خبرگزاری تسنیم از بازداشت سه نفر از اعضای گروه «عرفان حلقه» در تهران خبر داد. این خبرگزاری روز سه‌شنبه ۲۰ شهریور نوشت که افراد بازداشت‌شده در «ایجاد هجمه‌های حقوق‌ بشری و کمپین‌های به‌ظاهر بین‌المللی» علیه جمهوری اسلامی، نقش داشته‌اند.

تسنیم منبع خبر خود را معرفی نکرده، اما هویت افراد بازداشت‌شده را «مهدی سپهر، شهریار سپهر و علی معماریان» گزارش کرده است.

آن‌طور که این خبرگزاری نوشته، این افراد را نیروهای اطلاعات بازداشت کرده‌اند. با این حال مشخص نیست که این نیروها به وزارت اطلاعات تعلق داشته‌اند یا از سوی اطلاعات سپاه پاسداران برای بازداشت این سه تن ماموریت داشتند.

این گزارش همچنین حاکی است که در روزهای گذشته «بیش از ۱۰ تن از فعالان» گروه عرفان حلقه در شهر ری بازداشت شده‌اند.

تسنیم نوشته که این افراد پس از صدور حکم اعدام برای محمدعلی طاهری، بنیانگذار عرفان حلقه، «به‌ منظور طراحی و لیدری تجمع، تحصنِ، پوشیدن کفن و برخی دیگر از اقدامات امنیتی به‌منظور تحت فشار قرار دادن دستگاه قضایی در منزل یکی از فعالان به‌ بهانه مهمانی جمع شده بودند» که بازداشت شدند.

نهم شهریورماه نیز این خبرگزاری از بازداشت سه نفر از اعضای این گروه در شیراز خبر داده بود.

تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، بازداشت‌شدگان را زهرا بزرگ‌پور، مسلم مومنی و کیارمین محمدزاده معرفی کرده و اتهام آنها را «هماهنگی جهت برگزاری تجمع در اعتراض به صدورحکم اعدام برای محمدعلی طاهری» گزارش کرده بود.

محمدعلی طاهری، بنیانگذار عرفان حلقه از سال ۱۳۹۰ در زندان به سر می‌برد و با آنکه حکم اعدام وی پیشتر در دیوان عالی کشور نقض شده بود، به تازگی بار دیگر برای وی حکم اعدام صادر شده است.

محمود علیزاده طباطبایی، وکیل مدافع آقای طاهری،‌ روز پنجم شهریور در گفت‌وگو با رادیو فردا گفته بود که برای موکلش حکم اعدام صادر شده و این حکم از سوی دادگاه انقلاب ابلاغ شده است.

طباطبایی افزوده که حکم صادره، «حکم دادگاه بدوی» است و وکلای مدافع تا ۲۰ روز فرصت دارند که در این زمینه در دیوان عالی کشور فرجام‌خواهی کنند.

به گفته وی، دلیلی بر اینکه اقدامات موکلش موجب فساد گسترده و به تعبیر ماده ۲۸۶ «فساد فی‌الارض» شده باشد، وجود ندارد.

صدور مجدد حکم اعدام برای طاهری، اعتراض برخی مدافعان حقوق بشر و شماری از هواداران او را به دنبال داشته است.

وزارت خارجه آمریکا و سازمان عفو بین‌الملل هم از صدور این حکم انتقاد کرده و آن را نقض حقوق بشر و مغایر با تعهدات ایران در رابطه با حق آزادی عقیده دانسته‌اند.

XS
SM
MD
LG