لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۱

بلومبرگ: مذاکرات هسته‌ای ایران احتمالا اواخر مرداد از سر گرفته شود


نمایی از محل مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی برای احیای برجام در گراند هتل وین
نمایی از محل مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی برای احیای برجام در گراند هتل وین

همزمان با اعلام وزیر خارجه ایران مبنی بر تحویل پرونده مذاکرات هسته‌ای به دولت ابراهیم رئیسی، خبرگزاری بلومبرگ از قول منابعی گزارش داد که مذاکرات برجام احتمالا در نیمه ماه اوت (بیش از یک ماه دیگر) از سر گرفته شود.

بلومبرگ روز سه‌شنبه ۲۲ تیرماه گزارش داد انتظار می‌رود هفتمین دور مذاکرات نیز در وین برگزار شود.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در کمیسیون مشترک برجام، روز دوشنبه گفته بود ۹۰ درصد از مسیر توافق هسته‌ای طی شده و احتمالا تحریم‌های اساسی آمریکا علیه ایران از ماه آینده، اوت، برداشته می‌شود.

یک مقام اروپایی نیز به این خبرگزاری گفته است ایران می‌خواهد ادامه مذاکرات هسته‌ای در دولت آقای رئیسی انجام شود.

قرار است مراسم تحلیف رئیسی ۱۴ مردادماه برگزار شود و دولت روحانی نیز اعلام کرده است که مذاکرات هسته‌ای به دولت آتی محول شده است.

در این میان، ایران طی چند ماه گذشته اقدام به غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم، تولید اورانیوم فلزی و عدم تمدید توافق همکاری با آژانس برای نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی کرده است و آمریکا و اعضای اروپایی برجام هشدار داده‌اند که نمی‌خواهند مذاکرات تا ابد به تاخیر بیفتد.

آقای اولیانوف نیز گفته است تاخیر زیاد در احیای مذاکرات نمی‌تواند به نفع دیپلماسی باشد.

آخرین دور مذاکرات هسته‌ای ۳۰ خرداد انجام شد و هنوز معلوم نیست طرفین کی به میز مذاکره بازخواهند گشت.

در این میان، قیمت‌های جهانی نفت نیز به خاطر عدم اطمینان از بازگشت ایران به بازارها در کوتاه مدت، افزایش چشمگیری داشته است؛ موضوعی که بلومبرگ نیز به آن اشاره کرده است.

قیمت نفت برنت از ابتدای سال جاری بیش از ۴۵ درصد رشد داشته و به بالای ۷۶ دلار رسیده است.

دولت آمریکا همچنین خواهان مذاکرات بر سر برنامه موشکی ایران و حمایت این کشور از گروه‌های نیابتی در منطقه هست؛ اما آقای رئیسی قبلا اعلام کرده است که زیر بار چنین مذاکراتی نخواهد رفت.

آقای اولیانوف می‌گوید ۹۰ درصد از مسیر توافق هسته‌ای طی شده است اما مسائلی مانند برداشتن تحریم‌ها علیه آیت‌الله علی خامنه‌ای و نهادهای زیرمجموعه بیت رهبری، همچنین تضمین آمریکا به عدم تکرار خروج از برجام در آینده باقی مانده است.

با این‌حال مقامات اروپایی به این خبرگزاری گفته‌اند که تاخیر در مذاکرات هسته‌ای تا روی کار آمدن دولت رئیسی شانس توافق هسته‌ای را کاهش نمی‌دهد.

آقای رئیسی که حمایت گسترده سپاه و خامنه‌ای را دارد تاکنون مخالفتی با مذاکرات هسته‌ای نداشته است.

با استفاده از گزارش‌های بلومبرگ و سایت رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG