لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۷

سرگردانی پنج‌ماهه یک محموله نفتی ایران از مالزی تا کرواسی


عکس آرشیوی است
عکس آرشیوی است

یک محموله نفتی ایران که برای پنج ماه از خلیج فارس تا آب‌های مالزی و از آنجا دوباره به سمت غرب و تا بنادر کرواسی حمل شده بود، با افشا شدن منشا بارگیری آن و عدم موفقیت در فروش، دوباره به آب‌های مالزی بازگشته است.

نشریه تخصصی دریانوردی لویدز لیست روز پنج‌شنبه ۶ مرداد ماه از بازگشت نفتکش «آرک ۱» به بنادر مالزی خبر داده است.

پیشتر سازمان اتحاد علیه ایران هسته‌ای، در ماه مه هشدار داده بود این نفتکش با محموله نفت ایران در آب‌های کرواسی لنگر انداخته است.

بر اساس این گزارش، محموله نفتی ایران در اواخر زمستان پارسال به نفتکش «ویگور» در بندر خارگ حمل شده و راهی مالزی شده و این محموله دوم آوریل به یک نفتکش دیگر با نام «آرک ۱» با پرچم پاناما و تحت مالکیت یک شرکت صوری با نام «سیلور کوست» که در جزایر مارشال ثبت شده، منتقل گردیده و نهایتاً تحت نام «نفت مخلوط مالزی» راهی اروپا شده است. نفتکش آرک ۱ ماه مه در بنادر کرواسی لنگر انداخت.

پس از افشای منبع نفت توسط سازمان اتحاد علیه ایران هسته‌ای، این نفتکش بعد از چهار هفته سرگردانی در بنادر کرواسی و عدم موفقیت در فروش نفت، سرانجام دوباره از مسیر کانال سوئز و دریای سرخ به بنادر مالزی بازگشته است.

کلر جانگمن، مسئول ردگیری نفتکش‌ها و رئیس ستاد سازمان «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» روز پنج‌شنبه ۶ تیرماه در گفت‌وگوی اختصاصی با رادیو فردا گفت این نفتکش حاوی ۷۰۴ هزار و ۷۰۲ بشکه نفت ایران است.

کرواسی از سال ۲۰۱۸ و اعمال تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت ایران، هیچ محموله نفتی از جمهوری اسلامی خریداری نکرده است.

بر اساس گزارش‌های مختلف، از جمله خبرگزاری رویترز، ایران بخش بزرگی از نفت خود را از طریق شبکه‌ای از واسطه‌ها، تحت نام نفت عراق، امارات، عمان، مالزی و اندونزی به چین می‌فروشد. بعد از سوریه و ونزوئلا، چین تنها مشتری علنی نفت ایران است.

آمارهای رسمی گمرک چین نشان می‌دهد این کشور در نیمه ابتدایی امسال به‌طور متوسط روزانه تنها ۳۰ هزار بشکه نفت از ایران خریداری کرده‌است، اما آمارهای شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها این رقم را بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار بشکه در روز برآورد کرده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های لویدز لیست، اتحاد علیه ایران هسته‌ای، رادیو فردا؛ د.خ / پ.پ
XS
SM
MD
LG