لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۴

مرکل: شواهد زیادی برای دخالت ایران در حمله به نفتکش‌ها وجود دارد


آنگلا مرکل گفته است ادعای آمریکا درباره دخالت ایران در حمله به نفتکش‌ها را جدی می‌گیرد.
آنگلا مرکل گفته است ادعای آمریکا درباره دخالت ایران در حمله به نفتکش‌ها را جدی می‌گیرد.

صدر اعظم آلمان روز سه شنبه ۲۸ خرداد گفت ادعاهای آمریکا در مورد دخالت ایران در حمله به نفتکش ها را جدی تلقی می کند ولی خواهان یک راه حل صلح آمیز برای بحران است.

به گزارش خبرگزاری آلمان، آنگلا مرکل که در یک کنفرانس خبری مشترک با رییس جمهور اوکراین سخن می‌گفت، تاکید کرد که درباره نقش ایران در این حمله گفت:«شواهد زیادی وجود دارد.»

پیش از این هایکو ماس، وزیر امورخارجه آلمان با اشاره به ویدئوی منتشر شده از سوی آمریکا درباره نقش نیروهای نظامی ایران در حمله به نفتکش‌ها، گفته بود: « «این ویدئو کافی نیست. ما می توانیم آنچه در این ویدئو نمایش داده می‌شود را درک کنیم اما برای قضاوت نهایی کافی نیست».

نیروی دریایی آمریکا پنج‌شنبه شب هفته گذشته ویدئویی را منتشر کرد که ظاهرا نشان می‌دهد در ساعت ۴:۱۰ بعدازظهر پنج‌شنبه به وقت محلی، یک قایق گشتی سپاه پاسداران به کشتی آسیب‌دیده «کوکو‌کا کاریجس» نزدیک شده و یک «مین عمل‌نکرده را از بدنه این نفتکش‌ جدا کرد».

صدراعظم آلمان همچنین گفته است به طور دائم با مقام‌های آمریکایی در تماس است و سعی می‌کند همه توان خود را به کار گیرد تا روی همه طرف‌ها تاثیر بگذارد.

او همچنین با دفاع از سفر وزیر خارجه آلمان به ایران، گفته است: «ما فشار می آوریم که ایران به توافق اتمی متعهد بماند. اگر این رخ ندهد، مطمئننا پیامدهایی خواهد داشت.‎‎»

وزیر خارجه آلمان، که به تازگی در تهران با مقامات جمهوری اسلامی دیدار کرد، روز سه‌شنبه، ۲۱خرداد هشدار داده بود که «اگر ایران از این توافق خارج شود، دچار انزوای بین‌المللی می‌شود و به نقطه‌ای باز می‌گردد که قبل از این توافق بود. همه تحریم‌ها نیز باز می‌گردد.»

وزیر خارجه آلمان پیش از این در تهران گفته بود که اروپا تلاش می‌کند تا منافع اقتصادی ایران در چارچوب برجام تأمین شود، اما نباید از آن انتظار «معجزه» داشت.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه، چهارشنبه ۲۲ خرداد در واکنش به اظهارات وزیر خارجه آلمان مبنی بر احتمال بازگشت تحریم‌ها، گفت: «با سخنان ایشان درباره اهمیت برجام برای جامعه جهانی و اروپا هم‌نظریم‌؛ اما تاکید ایشان مبنی برای اجرای تعهدات یک‌جانبه توسط ایران در یک توافق چندجانبه را خیلی درک نمی‌کنیم.»

او گفت «دوستان اروپایی اگر خیلی نگران حفظ برجام‌اند باید از همه طرف‌ها بخواهند بدان عمل کنند و بیش از همه خودشان به تعهدات‌شان پایبند باشند» و در غیر این صورت «باید درک کنند ما هم با استفاده از سازوکارهایی که برجام در اختیار ما گذاشته نسبت به برجام و تعهدات‌مان بازنگری داشته باشیم.»

ایران اردیبهشت امسال اعلام کرد که بخشی از تعهداتش در این توافق را معلق کرده است و پنج کشور طرف‌ برجام را تهدید کرد که در صورت عدم تحقق منافعش از این توافق، گام‌های بیشتری در این زمینه بر می‌دارد.

مهلت ۶۰ روزه ایران به طرف‌های برجام برای تامین منافع این کشور، ۱۸ تیرماه به پایان می‌رسد. اتحادیه اروپا قبلا اعلام کرده است که هیچ ضرب‌الاجلی را نمی‌پذیرد.

رهبران روسیه و چین روز چهارشنبه ۱۵ خرداد با انتشار بیانیه مشترکی گفته‌اند که ایران باید از هر اقدام جدیدی برای کاهش تعهداتش در برجام خودداری کند و همه اعضای توافق هسته‎‎ای نیز باید به آن پایبند باشند.

با استفاده از خبرگزاری آلمان
XS
SM
MD
LG