لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۷

دادستان تهران: تسلیم اعتصاب غذای زندانیان نمی‌شویم


به گفته دادستان تهران، اعتصاب غذا «امری شکست‌خورده است».
به گفته دادستان تهران، اعتصاب غذا «امری شکست‌خورده است».

پس از انتشار گزارش‌هایی از اعتصاب غذای چند زندانی سیاسی در دو زندان اوین و رجایی‌شهر، دادستان تهران تاکید کرد که قوه قضائیه در برابر اعتصاب غذای زندانیان «تسلیم» نخواهند شد و «این اقدامات اموری شکست‌خورده است».

به گزارش خبرگزاری مهر، عباس جعفری دولت‌آبادی روز چهارشنبه، اول شهریور، گفت: «به برخی زندانیان که به اعتصاب غذا و سایر تهدیدها روی می‌آورند اعلام می‌کنیم که این اقدامات، اموری شکست‌خورده است.»

وی تاکید کرد: «دستگاه قضایی تسلیم این موارد نمی‌شود. مجازات زندانیان باید به طور کامل اجرا شود و قرار نیست ما تحت تاثیر برخی اقدامات زندانیان از جمله اعتصاب غذا قرار گیریم.»

زندانیان سیاسی در ایران بارها در اعتراض به رعایت نشدن حقوق‌شان از جمله رعایت نشدن قوانین مبنی بر تفکیک زندانیان بر اساس اتهام، محرومیت از تماس تلفنی با خانواده، شرایط نامناسب نگهداری و بدرفتاری نگهبانان و ضرب و شتم زندانیان اعتصاب غذا کرده اند.

در همین حال بر اساس گزارش‌ها، اعتصاب غذای ۱۵ زندانی سیاسی و عقیدتی در زندان رجایی‌شهر کرج، در اعتراض به رعایت نشدن حقوق‌شان از جمله «محرومیت از هواخوری روزانه»، «تهویه ضعیف»، «وجود دوربین مداربسته» و «تحویل ناقص وسایل شخصی» پس از ۲۴روز ادامه دارد.

ماگدا مغربی، معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان عفو بین‌الملل، درباره اعتصاب غذای این زندانیان گفته است: «این واقعیت که وضعیت زندان به این اندازه بد شده که زندانیان ناامید، را به اعتصاب غذا برای رسیدن به پیش‌پاافتاده‌ترین استانداردها مجبور کرده، یادآور اصلاحاتی‌ است که سیستم ظالمانه زندان‌ها در ایران به آن نیازمند است.»

تعدادی از زندانیان سیاسی نیز در سال‌های گذشته در اعتراض به نحوه رسیدگی به پرونده‌شان اعتصاب غذا کرده‌اند.

در همین حال بر اساس گزارش‌ها، رضا شهابی، عضو سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران، از ۱۵ روز پیش در اعتصاب غذا به سر می‌برد.

رضا شهابی در پرونده جدیدی که سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران آن را «پرونده‌سازی» نامیده، به یک سال زندان دیگر محکوم شده‌ است. ضمن آن که دادستانی پنج ماه از زمانی که رضا شهابی با تأیید پزشکی قانونی از مرخصی پزشکی برخوردار شده بود را «غیبت» محسوب کرده‌ است.

در این ارتباط، دختر هنگامه شهیدی، روزنامه نگار زندانی، در حساب توئیتری خود خبر داده که مادرش از یک هفته پیش دست به اعتصاب غذای خشک زده است.

پیشتر دلیل اعتصاب غذای خانم شهیدی اعتراض به «بلاتکلیفی و نیز عدم مسئولیت‌پذیری مسئولان قضایی» اعلام شده بود.

در سال‌های گذشته تعداد زیادی از زندانیان سیاسی از جمله هدی صابر و اکبر محمدی به دلیل عدم رسیدگی پزشکی در زمان اعتصاب غذا جان باخته‌اند.

در همین حال اعتصاب غذای طولانی‌مدت تاثیراتی منفی بر وضعیت جسمی برخی از زندانیان سیاسی داشته است.

در همین حال ملیحه حسینی، ‌همسر احسان مازندرانی، ‌نیز در توئیتی درباره وضعیت همسرش نوشته که «شش روز است كه معده‌اش چيزی جز آب قبول نمی‌كند و دادستان حتی اجازه مرخصی استعلاجی هم نمی‌دهد».

همسر احسان مازندرانی روز سه‌شنبه همچنین خبر داد که این روزنامه‌نگار زندانی «در حالت نيمه بيهوش با فشار زير ٨ ، قند زير ٤٠ و ضربان قلب ١٣٠» به بهداری زندان اوین منتقل شده اما دکتر تنها سطح هوشیاری او را کنترل و اعلام کرده، برای درمانش نمی تواند اقدامی انجام دهد.

احسان مازندرانی، روزنامه‌نگار زندانی، پیش از این در اعتراض به مواردی چون بازداشت غیرقانونی و یا بدرفتاری ماموران زندان چندین بار اعتصاب غذا کرده بود.

دادستان تهران در سخنان روز چهارشنبه خود همچنین گفت: «در بخشی از زندانیان بلاتکلیف، با مشکلاتی مواجه هستیم و در مواردی بسیار نادر مشاهده کردیم که یک زندانی با تاخیر آزاد شده و باید قاضی پرونده حتماً متوجه زندانی شدن غیر موجه برخی زندانیان باشد.»

آقای جعفری دولت‌آبادی اضافه کرد: «حتما باید قضات و دادیاران بر بازداشتگاه‌ها نظارت کنند تا حوادثی پیش نیاید که شأن نظام جمهوری اسلامی را زیر سوال ببرند.»

دادستان تهران بر «ایجاد رویه‌های واحد در اعطای مرخصی به زندانیان» تاکید کرد و افزود: «برخی زندانیان به بیماری‌های مسری و صعب‌العلاج مبتلا هستند که حتما باید امور این زندانیان پیگیری شود.»

سخنان آقای جعفری دولت‌آبادی در حالی بیان شده است که در زمان ریاست او بر دادستانی تهران با مرخصی درمانی تعدادی از زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین با وجود شرایط جسمی نامناسب آنان مخالفت شد.

محسن دگمه‌چی و حسن ناهید، دو زندانی این بند، با وجود بیماری شدید امکان مرخصی درمانی و معالجه در خارج از زندان را نیافتند و فوت شدند.

XS
SM
MD
LG