لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۲

عکس‌هایی «ضد نظام» که به لغو یک نمایشگاه عکس انجامید


یکی از عکس‌های حذف‌شده از نمایشگاه عکس «دوربین دات نت»، عکاس: امیرحسین عیش‌آبادی
یکی از عکس‌های حذف‌شده از نمایشگاه عکس «دوربین دات نت»، عکاس: امیرحسین عیش‌آبادی

حذف ۱۲۲ عکس از یک نمایشگاه به برگزار نشدن این نمایشگاه در تهران انجامید.

قرار بود یازدهمین نمایشگاه «دوربین دات‌نت» روز جمعه، ۲۸ تیرماه، در باغ‌موزه قصر افتتاح شود، اما مدیر این نمایشگاه از لغو آن خبر داد و گفت مدیران این باغ‌موزه «تمام عکس‌های مربوط به گرد و غبار خوزستان، مناطق محروم، زلزله و کارتن‌خواب‌ها را حذف کردند».

نمایشگاه عکس «دوربین دات‌نت» نمایشگاهی غیررقابتی است که در میان شمار قابل‌توجهی از عکاسان خبری و مطبوعات یکی از معتبرترین رویدادهای عکاسی و مطبوعاتی ایران تلقی می‌شود.

به‌ گفته احسان رأفتی، مدیر این نمایشگاه، مسئولان این باغ‌موزه که زیر نظر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اداره می‌شود، با اعلام این‌ که نمایش این عکس‌ها «تأثیر خوبی برای وجهه ایران ندارد»، بعد از انتشار خبر لغو نمایشگاه گفتند: «این عکس‌ها ضد نظام بوده است.»

علی‌اکبر محمدی دارانی، سرپرست باغ‌موزه قصر، نیز در گفت‌وگو با روزنامه «ایران» ضمن تأکید بر «نکته‌دار بودن عکس‌ها» می‌گوید: «در بعضی عکس‌ها خانم‌ها حجاب نداشتند، در بعضی دیگر هم فقر و مشکلات اقتصادی به‌شدت بزرگ‌نمایی شده بود.»

بنا به ‌گزارش خبرگزاری فارس، احسان رأفتی با اعلام حذف ۱۲۲ عکس از ۳۴۸ عکس نمایشگاه گفته است: «هر عقل سلیمی می‌پذیرد که نمی‌توان اتفاقات سال ۱۳۹۷ از جمله حمله تروریستی اهواز و گرد و غبار خوزستان را نادیده گرفت. نمایش محرومیت، همیشه به معنای سیاه‌نمایی نیست.»

سرپرست باغ‌موزه قصر اما معتقد است که «هر راستی را نباید این‌گونه به تصویر کشید و باید به سمت ثبت تصاویر مثبت هم حرکت کنیم».

با این حال، خبر لغو این نمایشگاه حمایت شماری از عکاسان و گالری‌داران از آن را برانگیخت که در نتیجه آن، مدیر این نمایشگاه اعلام کرده است از تصمیم خود مبنی بر لغو نمایشگاه منصرف شده‌اند و این آثار را حداقل در ۵ نمایشگاه در ۵ استان برگزار خواهند کرد.

تعدادی از عکس‌های حذف‌شده از یازدهمین نمایشگاه «دوربین دات‌نت» را در ادامه می‌توانید تماشا کنید.

عکاس: علی معرف
عکاس: علی معرف

عکاس: علی فرجیان
عکاس: علی فرجیان

عکاس: شهرام سلیمی‌نژاد
عکاس: شهرام سلیمی‌نژاد

عکاس: فرشته اصلاحی
عکاس: فرشته اصلاحی

عکاس: ابوالفضل برنا
عکاس: ابوالفضل برنا

XS
SM
MD
LG