لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۶

هشدار درباره شیوع مجدد کرونا در تهران همزمان با افزایش ترافیک پایتخت


دو مقام اجرایی در استانداری تهران و وزارت بهداشت روز شنبه، ۱۶ فروردین، درباره شیوع دوباره ویروس کرونا در تهران هشدار دادند.

شکرالله حسن‌بیگی، معاون سیاسی و اجتماعی استانداری تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا با ابراز نگرانی از شلوغی شهر تهران گفت که ظاهرا «بخش خصوصی از دستور و مصوبه دولت» تبعیت نکرده است.

او با اشاره به این که «سطح شهر تهران از روزهای عادی هم شلوغ‌تر به نظر می‌رسید و ترافیک در برخی معابر سنگین بود» هشدار داد که در صورت ازدحام جمعیت در پایتخت «ممکن است دوباره شاهد شیوع مجدد بیماری باشیم».


در واکنشی دیگر، ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت گفته است که «ترافیکی که امروز در سطح شهر تهران بود، ما را نگران می‌کند».

او با اشاره به نقش کلیدی تهران در ارتباطات با سایر استان‌ها گفته است:‌ «شیوع ویروس حتی در حد متوسط می‌تواند باعث انتشار به سایر شهرها و به‌ویژه شهرهای اطراف تهران شود که تبادل زیادی از نظر اشتغال دارند.»

در همین حال، علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران، مجددا هشدار داد که در روزهای اخیر میزان مراجعه به مراکز درمانی افزایش یافته و «تهران هنوز در شرایط مطلوب کنترل کووید ۱۹ قرار ندارد».

او که روز شنبه، ۱۶ فروردین، در یک نشست خبری با خبرنگاران سخن می‌گفت، با هشدار درباره پیامدهای بازگشت موج دوم مسافران نوروزی گفت: «متاسفانه تعداد آمار مبتلایان کاهش نیافته و کماکان بسیاری از تخت‌های ویژه و بستری به مبتلایان به کووید ۱۹ اختصاص دارد.»

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که روز ۱۴ فروردین حسن روحانی، رئيس‌ جمهوری ایران در جلسه ستاد ملی کرونا گفته بود که روند ابتلا به کرونا در همه استان‌ها نزولی شده است.

آقای زالی روز ۱۵ فروردین هم هشدار داده بود که از اجرای این طرح چند روز بیشتر نگذشته و «نباید تصمیماتی اتخاذ شود که طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را مخدوش کند».

مقام‌های وزارت بهداشت ایران تاکنون درباره آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در تهران گزارشی منتشر نکرده‌اند.

بر اساس یافته‌های رادیوفردا که متکی به منابعی در وزارت بهداشت است، تاکنون ۱۲۰۰ نفر در این شهر قربانی شده‌اند.

همچنین با استناد به گفته‌های مقام‌های ستاد مبارزه با کرونا، تا تاریخ ۵ فروردین ۹۹، حداقل ۱۶۱۰۰ نفر در این شهر به کرونا مبتلا شده‌اند.

اختلاف نظر در دولت

علاوه بر هشدارها درباره تهران، در روزهای گذشته نشانه‌هایی از اختلاف نظر درباره نحوه بازگشت به فعالیت‌ عادی در کل کشور در میان مدیران دولت به چشم می‌خورد.

دولت ایران طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را برای مقابله با شیوع کرونا تا ۲۰ فروردین تمدید کرده است.

با این حال حسن روحانی پیش از این با اشاره به این که وضعیت در ۲۳ استان قابل قبول است، گفته بود ممکن است فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی در برخی استان‌ها زودتر شروع شود.

همچنین در روزهای گذشته شواهدی مبنی بر تصمیم دولت برای شروع برخی فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی، اعتراض وزارت بهداشت را برانگیخت.

در مهم‌ترین واکنش، وزیر بهداشت ایران در نامه‌ای به رئیس جمهوری، از تصمیم وزارت صنعت درباره ادامه فعالیت واحدهای تولیدی به شدت انتقاد کرد و نوشت که تصمیمات «آتش به اختیار» که برخی دستگاه‌ها می‌گیرند، «دامن نظام سلامت، و متعاقب آن، اقتصاد کشور، را خواهد گرفت».

XS
SM
MD
LG