لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۹

ریزگرد و آلودگی هوا تهران و ۹ استان دیگر را به تعطیلی کشاند


در پی تشدید آلودگی هوا در شماری از شهرهای ایران از جمله پایتخت که به تعطیلی ادارات و مراکز آموزشی در روز سه‌شنبه، ۲۷ اردیبهشت، انجامید، جلسات مجلس ایران نیز تعطیل و همزمان اعلام شد نیروهای اورژانس نیز در میدان‌های اصلی تهران مستقر شده‌اند.

روز گذشته استانداری تهران اعلام کرد که با توجه به رسیدن شاخص آلودگی به عدد ۲۳۸ و بنا به تصمیم کمیته اضطراری آلودگی هوا و افزایش این عدد در روز سه‌شنبه، مدارس تهران در همه مقاطع همراه با دانشگاه‌ها و ادارات سراسر شهر در این روز تعطیل است.

شاخص آلودگی ۲۳۸ در ردیف شرایط «بسیار ناسالم» طبقه‌بندی می‌شود و این ردیف تنها یک رده از ردیف شرایط خطرناک» پایین‌تر است که شاخص ۳۰۱ تا ۵۰۰ را دربرمی‌گیرد.

وب‌سایت آی‌کیو ایر، مستقر در سوئیس، نیز که شاخص کیفیت هوا در شهرهای مختلف جهان را رصد می‌کند، روز سه‌شنبه تهران را یکی از آلوده‌ترین کلانشهرهای جهان معرفی کرد.

همچنین بر اساس گزارش وب‌سایت «پروژه جهانی کیفیت هوا»، روز سه‌شنبه در حالی که شاخص آلودگی تهران در محدوده عدد ۲۰۰ قرار دارد، شاخص آلودگی شهرهایی در جنوب غربی و شمال غربی ایران از جمله سنندج و کرمانشاه و ایلام و خرمشهر و سردشت و همدان و... در محدوده عدد ۵۰۰ قرار دارد.

ورود موج جدید گرد و غبار به ایران همچنین وضعیت برخی شهرها و استان‌های دیگر را نیز به وضعیت اضطراری کشانده و روز سه‌شنبه مراکز آموزشی و ادارات استان‌های همدان، لرستان، ایلام، البرز، کرمانشاه، مرکزی، خوزستان، بوشهر و کردستان نیز تعطیل اعلام شد.

کارشناسان مهم‌ترین کانون‌های خارجی گرد و غبار نفوذی به ایران را سوریه، عراق، دشت‌های شرقی و جنوب شرقی عربستان می‌دانند و می‌گویند که در سال‌های اخیر تعداد این کانون‌ها تقریباً چهار برابر شدە است.

در همین حال تغییر شرایط اقلیمی، بروز خشکسالی متعدد، مدیریت نادرست منابع آب و خاک، کاهش پوشش گیاهی و بهره‌برداری غیرعلمی از اراضی زراعی و مرتعی مهم‌ترین عوامل فرسایش خاک در داخل کشور و بروز طوفان‌های گرد و غبار و ریزگرد اعلام می‌شود.

در سال‌های گذشته افزایش خشکسالی در ایران و کشورهای منطقه موجب کاهش فواصل زمانی شکل‌گیری پدیده‌های طوفان و ریزگرد در بسیاری از نقاط کشور و افزایش شدت آن‌ها شده است.

در ماه‌های گذشته نیز بسیاری از کارشناسان درباره افزایش خشکسالی به دلیل کاهش میزان بارندگی در سال ۱۴۰۱ هشدار داده‌اند.

در یکی دو ماه اخیر بسیاری از مناطق ایران بارها با هجوم گرد و غبار مواجه شده‌اند، از جمله در ۱۹ فروردین تهران به‌ دلیل هجوم موج گرد و غبار آلوده‌ترین شهر جهان اعلام شد. با این حال و به‌رغم این‌که شاخص آلودگی در آن زمان به عدد خطرناک ۲۱۷ رسید، نه ادارات و نه مراکز آموزشی از جمله مدارس تعطیل نشدند.

شاید به همین دلیل باشد که هم‌زمانی تعطیلی روز سه‌شنبه با اعتراضات در چندین شهر ایران بلافاصله باعث شد عده‌ای از کاربران شبکه‌های اجتماعی درباره انگیزه اصلی چنین تصمیمی ابراز تردید کنند.

چندین شهر در ایران طی روزهای اخیر صحنه اعتراضاتی به شرایط اقتصادی کشور بوده که در بسیاری موارد شعارهایی علیه رهبر جمهوری اسلامی و کلیت حکومت ایران سر داده شده است. ویدئوها از تهران نیز نشان از حضور سنگین نیروهای امنیتی در مناطق مرکزی پایتخت دارد.

XS
SM
MD
LG