لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۷

حدود نیمی از زندانیان استان تهران جرمی «مربوط به مواد مخدر» دارند


رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی ایران می‌گوید که ۱۵ درصد جمعیت زندانیان ایران در زندان‌های استان تهران محبوس هستند.

وی همچنین درباره ترکیب جرایم زندانیان استان تهران گفت که ۴۲ درصد آنها با جرائمی مربوط به «مواد مخدر و روانگردان‌ها» زندانی هستند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما٬ علی‌اصغر جهانگیر روز چهارشنبه، اول شهریور، در همایش «علمی - کاربردی زندان و کاهش جمعیت کیفری» این آمار را اعلام کرد.

آقای جهانگیر گفت: «هم اکنون استان تهران با ۹ مرکز، هفت زندان، یک اردوگاه حرفه‌آموزی و یک کانون اصلاح و تربیت ۱۵ درصد جمعیت زندانیان کشور» را دارد.

وی همچنین متوسط محکومان کیفری استان تهران را ۲۰ نفر پایین‌تر از متوسط نرخ کشوری اعلام کرد.

جهانگیر همچنین درباره ترکیب جرایم زندانیان استان تهران گفت که ۴۲ درصد آنها با جرائمی مربوط به «مواد مخدر و روانگردان‌ها» زندانی هستند.

آن‌ طور که این مقام مسئول گفته، بیش از ۳۰ درصد زندانیان استان تهران هم به جرم «سرقت و ربودن مال غیر» زندانی هستند.

وی همچنین اعلام کرد که «در بحث جرایم منافی عفت و خلاف اخلاق عمومی هم در تهران با حدود دو درصد آمار مواجه‌ایم در حالی که میانگین کشوری حدود پنج درصد است.»

جهانگیر در عین حال توضیح داد که در حال حاضر پنج هزار و ۷۹۳ نفر در زندان‌های استان تهران تحت «قرار» شش ماه زندانی هستند که برای ۶۳ درصد آنها کیفرخواست صادر شده است.

«قرار» تصمیمی قضایی است که از سوی مقام قضایی در طول تحقیقات مقدماتی و در مقام انجام دادن تحقیق و در موارد استثنایی در جریان محاکمه و رسیدگی دادگاه صادر می‌شود.

بر اساس برخی گزارش‌ها در حال حاضر هزاران نفر در زندان‌های ایران تحت «قرار» زندانی هستند و مدت‌هاست که تکلیف و سرنوشت قضایی آنها مشخص نشده است.

جمعیت زندانیان ایران در سال‌های اخیر افزایش بی‌سابقه‌ای داشته و این موضوع مقام‌های قضایی را بر آن داشته که سیاست‌ها و برنامه‌هایی با هدف کاهش جمعیت کیفری در زندان‌های مختلف ایران را در پیش بگیرند.

آقای جهانگیر روز سوم خرداد سال ۱۳۹۶ هم گفته بود که آمار زندانیان در ایران از سال ۱۳۶۴ تا ۱۳۹۵ حدود ۳۳۳ درصد رشد داشته و در حال حاضر ۶۴ درصد زندانیان متاهل هستند.

وی گفته بود که ایران از نظر جمعیت زندانیان در میان کشور‌های اسلامی در رتبه دوم و در میان کشور‌های آسیایی در رتبه ششم قرار دارد.

این مقام مسئول رتبه ایران در جهان را چهل و یکم اعلام کرده و افزوده بود که «جمعیت زندانیان در هر صد هزار تن در آسیا ۱۷۴ نفر و در جهان ۱۶۸ تن است. به گفته وی٬ اما این رقم در ایران ۲۸۳ تن به ازای هر ۱۰۰ هزار تن است.»

شمار زندانیان بر اساس آمار رسمی اعلام‌ شده، برای نمونه، در دانمارک ۶۱ تن، در ایالات متحده نزدیک به ۷۰۰ تن، در ژاپن ۴۹ تن، در آفریقای جنوبی ۲۹۲ تن، در سوئیس ۸۴ تن یا در مالزی ۱۶۱ تن در هر ۱۰۰ هزار تن است.

XS
SM
MD
LG