لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۷

ثبات قیمت‌ها در بازار مسکن پایتخت: مترمربعی ۹ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان


میانگین قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی در شهر تهران در بهمن‌ماه ۹۷ نسبت به بهمن‌ماه پارسال، رشدی ۸۵ درصدی را تجربه کرد.
میانگین قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی در شهر تهران در بهمن‌ماه ۹۷ نسبت به بهمن‌ماه پارسال، رشدی ۸۵ درصدی را تجربه کرد.

بانک مرکزی ایران در گزارشی اعلام کرد، متوسط قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی در شهر تهران در بهمن‌ماه امسال با رشد بیش از ۸۵ درصد نسبت به بهمن‌ماه پارسال به ۹ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان رسید.

بر اساس این گزارش، متوسط قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی در پایتخت در بهمن‌ماه امسال نسبت به دی‌ماه نیز رشد اندکی به میزان ۱.۷ درصد را تجربه کرد.

نرخ رشد متوسط قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی در شهر تهران در ماه‌های گذشته نسبت به ماه‌های مشابه پارسال بیش از ۹۰ درصد بود، اما در بهمن ماه امسال این میزان افزایش به کانال کمتر از ۹۰ درصد بازگشت.

بررسی تعداد معاملات انجام شده در بهمن‌ماه نشان می‌دهد که در این ماه در مجموع ۹ هزار و سیصد آپارتمان معامله شد که در مقایسه با بهمن ماه پارسال بیش از ۴۹ درصد کاهش را نشان می‌دهد، اما این تعداد داد و ستد انجام شده در مقایسه با دی ماه امسال، با رشدی ۳۹ درصدی همراه بوده‌ است.

رشد تعداد دادوستدها نسبت به دی‌ماه امسال می‌تواند نشانه‌ای از گردش سرمایه‌ها در بازار مسکن شهر تهران باشد که به لحاظ قیمتی طی ماه‌های اخیر به ثبات نسبی رسیده است.

در گزارش بانک مرکزی تصریح شده است که در بهمن ماه همچنان آپارتمان‌های تا پنج سال ساخت، پرتقاضاترین آپارتمان‌های بازار هستند و بیش از ۴۴ درصد از دادوستدها به این آپارتمان‌ها اختصاص دارد.

همچنین بر اساس نتایج این گزارش، می‌توان دریافت که در میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، منطقه پنج شهرداری پر رونق‌ترین منطقه در پایتخت بوده و به تنهایی نزدیک به ۱۴ درصد از کل دادوستدهای انجام گرفته را به خود اختصاص داده است.

بر این اساس گران‌ترین منطقه تهران از میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری، منطقه یک شهرداری بوده است که متوسط هر متر مربع زیربنای مسکونی در منطق یک شهرداری تهران در ماه مورد گزارش به ۲۱ میلیون و ۸۰ هزار تومان رسید.

ارزان‌ترین منطقه شهرداری تهران نیز منطقه ۱۸ بود که متوسط هر مترمربع زیربنای مسکونی در این منطقه در بهمن ماه ۹۷، با رقمی معادل چهار میلیون و ۵۳۰ هزار تومان معامله شد.

محبوب‌ترین‌های بازار در بهمن‌ماه به لحاظ قیمتی، آپارتمان‌های مسکونی در محدوده قیمتی ۳۰۰ میلیون تومان تا ۴۵۰ میلیون تومان بودند.

در بخشی از گزارش بانک مرکزی ایران که بر اساس آمارهای سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات ایران تهیه و تدوین شده است، به تحولات اجاره بهای مسکن نیز اشاره شده است.

بر این اساس، شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران در بهمن ماه امسال با رشدی ۲۰.۴ درصدی نسبت به بهمن ماه پارسال مواجه شد، اما شاخص اجاره بهای مسکن در کل مناطق شهری ایران در بهمن ماه در مقایسه به ماه مشابه پارسال رشدی ۱۷.۵ درصدی را تجربه کرد.

در مجموع مقایسه آمار و ارقام این گزارش بانک مرکزی با گزارش های پیشین نشان می‌دهد که بازار مسکن و ساختمان پایتخت نسبت به ماه‌های قبل با ثبات نسبی بیشتری همراه شده و از رشدهای شدید قیمتی تجربه شده در ماه‌های گذشته خبری نیست.

مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران، نیز چندی پیش در گفت‌وگویی با توجه به «پایین بودن توان خریداران بازار مسکن» پیش‌بینی کرده بود که در سال آینده خورشیدی «مطلقا با جهش قیمت مسکن مواجه نخواهیم شد.»

این فعال بازار مسکن با اشاره به تحولات قیمتی در این بازار در چهار دهه پیشین گفته بود: «بعد از انقلاب در سال‌های ۱۳۶۸، ۱۳۸۶، ۱۳۹۱ و ۱۳۹۷ با جهش قیمت مسکن مواجه بودیم که چهار مؤلفه اصلی بورس، طلا، حامل انرژی و ارز باعث این اتفاق شد. هم اکنون که توان متقاضیان پایین آمده جهش قیمتی مطلقاً اتفاق نمی‌افتد. اما با افزایش نرخ تورم می‌توان رشد قیمت مسکن را پیش‌بینی کرد اما پایین‌تر از نرخ تورم خواهد بود.»

با افزایش قیمت مسکن و ساختمان، شمار معاملات و دادوستدها در این بازار رو به کاهش گذاشته و به نوعی این بازار را می‌توان بازاری راکد با قیمت‌های نجومی به حساب آورد.

منابع: گزارش بانک‌ مرکزی ایران، ایسنا و رادیوفردا/ آ. ن./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG