لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۶

مرگ المصری در تهران: عملیات ترور رهبر آینده القاعده


عبدالله احمد عبدالله معروف به ابو محمد المصری
عبدالله احمد عبدالله معروف به ابو محمد المصری

عبدالله احمد عبدالله معروف به ابو محمد المصری، نفر دوم القاعده، سال‌ها سوژه نهادهای امنیتی بود، ولی اکنون پس از انتشار گزارش نیویورک‌ تایمز درباره کشته‌ شدن او در تهران توسط ماموران موساد، تبدیل به سوژه شماره یک رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی شده است.

به نوشته روزنامه نیویورک‌ تایمز، آقای المصری به سفارش دولت آمریکا و توسط ماموران وابسته به دولت اسرائیل، مردادماه امسال در منطقه پاسداران تهران کشته شد.

عبدالله روز شش ژوئن ۱۹۶۳ ( ۱۵ خرداد ۱۳۴۲) در منطقه «غربیه» واقع در یکی از استان‌های شمالی مصر به دنیا آمد؛ لقب المصری اشاره به کشور محل تولدش دارد.

زندگی خانواده عبدالله مانند میلیون‌ها مصری دیگر در آن سال‌های رهبری جمال عبدالناصر در تنگدستی گذشت و او با هم‌سن و سالانش با پای برهنه و توپ پلاستیکی در کوچه پس‌کوچه‌های خاکی شهرش فوتبال بازی می‌کرد.

هنوز نوجوان بود که به عنوان فوتبالیست حرفه‌ای در تیم «غزال‌المحله» پا به توپ شد اما پا به پای آن، مانند بسیاری از جوانان مصری‌، به اسلام جهادی اعتقاد پیدا کرد.

از اواخر سال ۱۹۷۹ که ارتش شوروی به افغانستان حمله کرد، او به گروهی اعتقادی با مشی اسلام جهادی پیوست که اسامه بن ‌لادن با حضور ۱۷۰ نفر تشکیل داده بود. آن گروه هسته اولیه القاعده شد.

المصری در کنار بن ‌لادن راهی جنگ علیه «کفار کمونیست» در افغانستان شد و سال‌ها در این کشور ماند.

او یک سفر دیگر هم با بن ‌لادن داشت و به سومالی رفت. سال ۱۹۹۲ او در سومالی دستیار سیف‌العادل، فرمانده ارشد القاعده شد.

هدف او و دیگر فرماندهان القاعده دادن آموزش‌های نظامی و اطلاعاتی در سودان و مالی به افرادی بود که به القاعده می‌پیوستند.

در آن‌ سال‌ها، عمرالبشیر از طریق کودتای نظامی در سودان به قدرت رسیده بود و در فضای فکری مشابه با این گروه‌های جهادی اسلام‌گرا بود. این همسویی امکان آموزش و فعالیت نیروهای القاعده در سودان را فراهم کرده بود.

سال ۱۹۹۳ در موگادیشو، پایتخت سومالی، گروهی از جهادی‌ها به نیروهای آمریکایی حمله کردند و ۱۹ سرباز آمریکایی را کشتند.

به گفته یورام شوایتزر، پژوهشگر امور ترور در اندیشکده مطالعات امنیت ملی اسرائیل، نیروهای زیردست المصری در این حمله مشارکت داشتند.

فیلم و کتاب «سقوط بلک‌هاک» روایتی از آن حمله مرگبار است.

سال ۱۹۹۸ در دو انفجار در نایروبی، پایتخت کنیا و دودوما، پایتخت تانزانیا، ساختمان‌های سفارت آمریکا در این کشور ویران شد و در مجموع ۲۲۴ نفر کشته و صدها نفر زخمی شدند.

دولت آمریکا المصری را متهم کرد که در این دو عملیات نیز نقش داشته است.

در کیفرخواست غیابی علیه المصری که در آمریکا به دادگاه ارائه شد، نوشته شده بود که المصری در آن زمان عضو شورای رهبری القاعده بود.

المصری در ششم اوت ۱۹۹۸، بلافاصله بعد از انفجارها، از نایروبی به پاکستان گریخت و فعالیت به عنوان رئیس بخش اجرایی القاعده را ادامه داد.

یک مقام اطلاعاتی پیشین اسرائیل به سایت وای‌نت گفته است که المصری هر چند دیگر در کنیا نبود اما حمله سال ۲۰۰۲ در بندر مومباسای کنیا را طراحی کرد که در آن ۱۳ شهروند کنیا و سه گردشگر اسرائیلی کشته شدند.

سال‌هاست که مقامات اطلاعاتی آمریکا می‌گفتند شماری از سران القاعده در سال ۲۰۰۳، دو سال بعد آغاز حمله آمریکا به افغانستان به ایران رفتند و جمهوری اسلامی آنها را در حبس خانگی قرار داد تا شاید بعدا از آنها در معاملات یا انجام برخی پروژه‌ها علیه آمریکا استفاده کند.

در میان این سران نام المصری و حمزه بن‌ لادن، پسر بن لادن بیشتر از بقیه برجسته بود. حمزه بن‌ لادن در ایران با مریم، دختر جوان المصری ازدواج کرد.

بر اساس گزارش رسانه‌های اسرائيلی، ایران در سال ۲۰۱۱ در معامله‌ای برای آزاد کردن دیپلمات خود که در پاکستان ربوده شده بود، حمزه بن ‌لادن و خانواده او را آزاد کرد.

حمزه بن ‌لادن از ایران خارج شد و شهریور پارسال خبر رسید که نیروهای آمریکایی او را در مرز پاکستان و افغانستان کشته‌اند.

در سال ۲۰۱۵ نیز گزارش‌هایی منتشر شد که ایران پنج عضو القاعده از جمله المصری را در معامله‌ای که برای آزادی یک دیپلمات دربند شده ایران در یمن صورت گرفت، از حبس خانگی آزاد کرده است.

المصری اما از ایران خارج نشد و بر اساس جزئیات گزارش نیویورک تایمز، در خانه‌ای در محله پاسداران شمال تهران به زندگی ادامه داد و سپاه پاسداران از او و خانواده‌اش محافظت می‌کرد.

در ایران او نام حبیب داوود را انتخاب کرده بود و به عنوان استاد تاریخ و اهل لبنان معرفی می‌شد.

مرداد امسال هم که خبر قتل دو تبعه لبنانی در تهران منتشر شد، نام حبیب داوود در رسانه‌ها مطرح شد ولی حالا گمانه‌زنی درباره زندگی حبیب داوود جعلی وارد مرحله تازه شده و همه دنبال زندگی المصری می‌گردند.

دولت آمریکا سال‌ها در پی المصری برای نابودی او بود و برای زنده و مرده‌اش ۱۰ میلیون دلار جایزه تعیین کرده بود.

کارشناسان غربی معتقد بودند که با توجه به وضع جسمی بد ایمن‌ الظواهری، رهبر کنونی القاعده، در میان کاندیداهای آینده رهبری القاعده المصری از شانس خوبی برخوردار است.

از این زاویه، کشته شدن او توسط ماموران موساد در واقع عملیات کشتن رهبر آینده القاعده بوده است.

XS
SM
MD
LG