لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۲

اظهارات متناقض دو مقام ارتباطات درباره قطع اینترنت در ایران


شعار بر روی صندوق برق در واکنش به قطع دسترسی به اینترنت جهانی و آزمایش اینترنت ملی در ایران
شعار بر روی صندوق برق در واکنش به قطع دسترسی به اینترنت جهانی و آزمایش اینترنت ملی در ایران

در حالی که رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران می‌گوید این سازمان در حال تهیه «لایحه‌ای» برای جلوگیری از «عادی‌سازی» قطع اینترنت است، یک مقام دیگر این سازمان از قطع دسترسی به شبکه جهانی اینترنت در اعتراضات اخیر ایران دفاع کرد.

به دنبال گسترش اعتراضات در پی افزایش قیمت بنزین در شهرهای مختلف، اینترنت خانگی و همراه در کشور قطع شد و پس از پنج روز اینترنت ثابت و پس از ۱۰ روز اینترنت تلفن همراه به تدریج در حال وصل شدن است.

این موضوع که از نظر سیاسی-اجتماعی انتقادهای بسیار گسترده‌ای را متوجه دولت، به ویژه شخص رئیس جمهور و وزیر ارتباطات کرد، از جنبه اقتصادی نیز خسارات مالی هنگفتی به کسب‌وکارهای اینترنتی وارد کرد.

پس از وصل تدریجی اینترنت همراه، امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در توئیتر نوشت که «در حال تهیه لایحه‌ای هستیم تا از این پس قطع اینترنت و هر اپ با بیش از ده میلیون کاربر ایرانی تنها با تصویب مجلس امکان‌پذیر باشد.»

وی با تاکید بر این که «بازگشتیم؛ اما برای جلوگیری از عادی‌سازی قطع اینترنت»، از نمایندگان مجلس خواست از این لایحه «پشتیبانی کنند. اینترنت مثل آب، مثل هوا، قابل قطع‌کردن نیست».

این در حالی است که محمدجعفر نعناکار، مدیرکل حقوقی سازمان فناوری اطلاعات در مقاله‌ای، از قطع اینترنت در روزهای اخیر حمایت کرده و آن را کاملا قانونی دانسته است.

به باور آقای نعناکار، «قطع اینترنت در آشوب‌های اخیر اقدامی قانونی بوده و باید مورد تمکین تمامی اشخاص نیز قرار گیرد.»

به گزارش خبرگزاری مهر، این مقام سازمان فناوری اطلاعات به صراحت گفته است: «دشمنان ملت با استفاده از ابزارهای نوین رسانه‌ای و علی‌الخصوص استفاده از شبکه‌های اجتماعی و ارتباطی، محیطی را ایجاد نموده بودند که بر اساس آن بیم طغیان‌گری و آشوب‌گری غیر قابل کنترل می‌رفت.»

او همچنین قطع دسترسی به شبکه جهانی اینترنت را به این صورت «توجیه» کرده است: «با عنایت به ایجاد زیرساخت‌های داخلی و فعالیت شبکه ملی اطلاعات به این معنا که برای کارهای روزمره ملت جایگزینی با امنیت، استقلال و کیفیت برتر در نظر گرفته شده است، می‌توان قطع بودن اینترنت را در بازه زمانی مشخص توجیه کرد.»

سخنان این دو مقام سازمان فناوری اطلاعات، نخستین اظهارنظرها و عملکردهای متناقض از این دست نیست.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران سال ۹۶ در نخستین اجلاس ملی گزارش پیشرفت‌ها و راهکارهای موانع تحقق حقوق شهروندی گفته بود: «وزیر ارتباطات به مردم قول خواهد داد که دستش روی دکمه فیلتر کردن شبکه‌های مجازی نخواهد رفت.»

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات نیز که بارها از صیانت از حوزه مجازی صحبت کرده بود، پس از چند روز قطعی اینترنت در توئیتر خود تنها به تحریم شدن از سوی وزارت خارجه آمریکا و آن هم به زبان انگلیسی واکنش نشان داد.

منابع: خبرگزاری ایرنا، توئیتر و مهر/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG