لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۷

آژانس: ایران در پی نصب سانتریفیوژهای پیشرفته در نطنز است


دستگاه‌های سانتریفیوژ در تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم در نطنز
دستگاه‌های سانتریفیوژ در تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم در نطنز

خبرگزاری رویترز به گزارشی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دسترسی پیدا کرده که می‌گوید «ایران اعلام کرده که سانتریفیوژهای پیشرفته بیشتری در سایت غنی‌سازی اورانیوم نطنز نصب خواهد کرد».

رویترز روز جمعه ۱۴ آذر ماه گزارش داده که ایران در نظر دارد سانتریفیوژهای پیشرفته بیشتری در سایت نطنز راه‌اندازی کند؛ موضوعی که فشارها بر جو بایدن رئیس‌جمهور منتخب آمریکا را افزایش خواهد داد.

گزارش محرمانه آژانس که به دست این خبرگزاری رسیده نشان می‌دهد جمهوری اسلامی در نظر دارد سه آبشار جدید از سانیریفیوژهای «آی آر ۲ ام» را در سایت نطنز راه‌اندازی کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۲۸ آبان گزارش داد که ایران تزریق گاز هگزافلوراید اورانیوم یا همان یواِف۶ به دستگاه‌های سانتریفیوژ نسل دو را در نطنز آغاز کرده و این اقدام ایران را «فراتر از محدودیت‌های برجام» خواند.

بر اساس توافق هسته‌ای موسوم به برجام، ایران تنها می‌تواند از سانتریفیوژهای نسل اول «آی آر ۱» برای غنی‌سازی اورانیوم در حدی معین استفاده کند، اما ایران از اردیبهشت پارسال حجم غنی‌سازی را افزایش داده و اکنون در نظر دارد نسل بیشتری از سانتریفیوژها جدید و ممنوع شده را در نطنز راه‌اندازی کند.

همچنین بر اساس برجام ایران تنها حق دارد ۵ هزار و ۶۰ سانتریفیوژ نسل اول در سایت نطنز داشته باشد. نطنز ظرفیت کافی برای کار ۵۰ هزار سانتریفیوژ را دارد.

رویترز می‌گوید بر اساس گزارشی که ایران در دوم دسامبر، دو روز پیش، به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحویل داده، در نظر دارد نسل جدید بیشتری از سانتریفیوژهای پیشرفته را در نطنز به کار گیرد.

این تصمیم ظاهرا بعد از ترور محسن فخری‌زاده از دست اندرکاران ارشد برنامه هسته‌ای ایران در هفته گذشته گرفته شده است.

در این میان ابوالفضل عموئی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس سوم آذرماه از تصویب کلیات طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم» خبر داد. ماده نخست این طرح دولت جمهوری اسلامی را «ملزم به غنی‌سازی ۲۰ درصد» می‌کند که خلاف برجام است.

این طرح همچنین بر احیای غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم و اعمال محدودیت بر نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر برنامه هسته‌ای ایران دارد، موضوعی که دولت ایران نیز نسبت به آن اعتراض کرده و حسن روحانی رئیس‌جمهوری کشور مصوبه مجلس را «مضر و عجولانه» نامید و از مجلسی‌ها به طعنه خواست که «هول» نشوند.

در این میان جو بایدن رئیس‌جمهور منتخب آمریکا که حامی برجام است نیز بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران را «دشوار» توصیف کرده است.

همچنین آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید ایران ۱۲ برابر بیشتر از ۲۰۲.۸ کیلوگرمی که بر اساس برجام می‌تواند ذخیره اورانیوم داشته باشد، اورانیوم ذخیره کرده است.

ذخایر اورانیوم کم غلظت ایران هم اکنون به نزدیک دو و نیم تن رسیده است.

XS
SM
MD
LG