لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۳

ایران می‌گوید «ماهواره‌بر ذوالجناح» را به فضا پرتاب کرده است


تصویری که خبرگزار‌ی‌های ایران روز دوشنبه از پرتاب «ماهواره‌بر ترکیبی ذوالجناح» منتشر کردند.
تصویری که خبرگزار‌ی‌های ایران روز دوشنبه از پرتاب «ماهواره‌بر ترکیبی ذوالجناح» منتشر کردند.

ایران روز دوشنبه ۱۳ بهمن از پرتاب یک فروند «ماهواره‌بر ترکیبی» به فضا خبر داد.

تلویزیون حکومتی جمهوری اسلامی فیلم‌ها و تصاویر پرتاب «موفقیت‌آمیز» ماهواره‌بر ترکیبی «ذوالجناح» را پخش کرد ولی گفت که ماهواره‌ای با آن در مدار زمین قرار نگرفته است.

هر چند در گزارش‌های تلویزیون ایران پرتاب ماهواره‌بر ترکیبی در ساعات روز نشان داده شد اما اعلام نگردید که این رویداد امروز صورت گرفته یا دقیقا کی رخ داده است.

محل پرتاب نیز اعلام نشد اما تصاویر گویای برخاستن آن از یک بیابان بود. نظر به سابقه، این احتمال مطرح است که ماهواره‌بر ترکیبی از محلی در استان سمنان یا کویر مرکزی ایران پرتاب شده باشد.

سید احمد حسینی، سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران، در مورد مختصات راکت گفت که «ماهواره‌بر سه مرحله‌ای دارای دو مرحله پیش‌رانش جامد و یک مرحله با پیش‌رانش مایع است و توانایی حمل ماهواره تا وزن ۲۲۰ کیلوگرم و در مدار ۵۰۰ کیلومتری را دارد».

این سخنگو در برنامه علمی «چرخ» در شبکه چهار سیما افزود، پرتاب «تحقیقاتی» ماهواره‌بر ترکیبی ذوالجناح با هدف «تست زیرمداری و با دستیابی به فن‌آوری قدرتمندترین سوخت جامد در ایران صورت گرفت».

پرتاب ماهواره‌بر ترکیبی ذوالجناح اگر تایید شد، نخستین اقدام مهم فضایی ایران در ۱۲ روزی است که دولت جو بایدن در واشینگتن سر کار آمده است. واشینگتن هنوز به این گام فضایی و موشکی ایران واکنش نشان نداده است.

در حالی که هنوز معلوم نیست دولت جدید آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران بازخواهد گشت یا نه، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه جدید ایالات متحده در روزهای گذشته گفته است که احیای برجام سکویی برای مطرح شدن محدویت توانمندی موشکی ایران نیز خواهد بود.

فرانسه نیز تاکید کرده که در «مذاکرات سخت‌گیرانه جدید» با ایران، مقوله توانمندی موشکی ایران باید به بحث گذاشته شود؛ امری که ایران با جدیت آن را رد کرده است.

ایران مدعی شده است که توان ماهواره‌ای خود را در راستای «کوشش‌های علمی و بدون اهداف نظامی»، ارتقا می‌دهد.

با وجود این، ماهواره نور یک، نخستین ماهواره نظامی ایران بود که اردیبهشت امسال با ماهواره‌بر سه مرحله‌ای قاصد از کویر مرکزی ایران توسط سپاه پاسداران پرتاب شد و در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفت.

دولت دونالد ترامپ در واکنش به پرتاب آن ماهواره گفته بود، این اقدام ایران نشانی از حقانیت استدلالات آمریکا است که رژیم ایران با افزایش برد موشک‌هایش، تهدیدی برای همسایگان و کشورهای دیگر است.

وزارت دفاع آمریکا هم گفته بود که «ایران باید حساب پس بدهد».

جمهوری اسلامی ایران در سال‌های گذشته تلاش کرده بود تا ماهواره‌هایی را به فضا بفرستد اما در موارد متعددی ناکام ماند.

دونالد ترامپ در یکی از مواردی که ایران در ارسال ماهواره ناکام شد، تصویری از محل پرتاب را در توئیتر خود منتشر کرد تا ظاهرا نشان دهد که عدم موفقیت ایران، نتیجه خرابکاری عامدانه آمریکا بوده است.

اسرائیل نیز که خود دارای توانمندی گسترده‌ای در عرصه‌های ماهواره و موشک‌های بالستیک است، همواره گفته که برنامه‌های ماهواره‌ای جمهوری اسلامی ایران، پوششی برای توسعه توانمندی موشک‌های بالستیک حکومت حاکم بر تهران است.

خبر پرتاب ماهواره‌بر ذوالجناح به فضا همزمان با آیین‌های چهل‌ودومین سالروز استقرار نظام جمهوری اسلامی در ایران اعلام می‌شود.

صنایع نظامی جمهوری اسلامی ایران برای بسیاری از تسلیحات، موشک‌ها و راکت‌هایی که تولید و آزمایش کرده، اسامی اسلامی انتخاب کرده است.

نام «ذوالجناح» برای ماهواره‌بر ترکیبی جدید ایران از نام اسب پیامبر اسلام گرفته شده که بر اساس روایات اسلامی، نوه‌اش حسین بن علی، به آن علاقه داشت و در نبرد کربلا بر آن سوار بود.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های فارس، ایرنا، آسوشیتدپرس و رادیو فردا/ف.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG