لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۹

سه نفتکش ایرانی «به احتمال زیاد» دوباره راهی ونزوئلا هستند


منابع کشتیرانی جهانی خبر می‌دهند که سه نفتکش متعلق به جمهوری اسلامی از ایران راهی مسیری شده‌اند که از طریق کانال سوئز به ونزوئلا می‌رسد.

شرکت ردیابی نفتکش‌ها، تانکرترکرز، خبر می‌دهد که این سه کشتی جمعاً ۱۳۱ میلیون لیتر نفت در بندر «شهید رجایی» در ایران بار کرده و اکنون سیگنال‌های راداری خود را نیز خاموش کرده‌اند.

بنا بر گزارش‌ها، این سه کشتی که فورست، فورچون و فکسون نام دارند هر سه متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران هستند و هر سه جزو گروه ۵ فروند کشتی بودند که فرآورده‌های نفتی ایران را در خردادماه سال جاری در ونزوئلا تخلیه کردند.

پنج نفتکش ایرانی ۱.۵ میلیون بشکه بنزین و فرآورده‌های شیمیایی برای اکتان‌افزایی بنزین در پالایشگاه‌ها را به ونزوئلا بردند.

ایالات متحده صاحبان پنج کشتی را به فهرست تحریم مسافرتی و بانکداری خود افزوده است.

تانکرترکرز احتمال عزیمت دوباره سه نفتکش به مقصد ونزوئلا را «بسیار بالا» می‌داند.

شرکت مشاوره امنیتی «دریاد گلوبال» نیز می‌گوید که به احتمال زیاد هر سه نفتکش به هنگام نزدیک شدن به کانال سوئز سیگنال‌های خود را روشن خواهند کرد تا از مقررات ترابری دریایی پیروی کرده باشند.

در ماه اوت سال جاری ایالات متحده محموله‌های چهار نفتکش تحت کنترل یک شرکت یونانی را که گفته می‌شود در ارسال محموله نفتی از ایران به ونزوئلا دخیل بودند مصادره کرد.‎

رسانه‌های مختلف گزارش دادند که آمریکا در این اقدام، بدون کاربرد نیروی نظامی، موفق شده ۱.۱۶ میلیون بشکه نفت را توقیف کند.

یک سازمان دریانوردی نیز می‌گوید ایران ۱۵ تیرماه نفتکشی را از آب‌های امارات ربوده است که آمریکا به دلیل دور زدن تحریم‌های جمهوری اسلامی در جستجوی آن بود.

ونزوئلا که کشوری بسیار نفت‌خیز است به دلیل عدم نگهداری مناسب از پالایشگاه‌های خود و تحریم‌های آمریکا علیه بخش انرژی‌اش با کمبود شدید سوخت روبه‌رو است.

منابع: تانکر ترکرز، مریتیم اکزکیوتیو، ترید ویندز / پ. پ./ ف. دو.

XS
SM
MD
LG