لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۳

رویترز: تهدید ایران درباره لغو توافق با آژانس در صورت تصویب قطعنامه‌ آمریکا


رویترز روز جمعه هشتم اسفند ماه گزارش داده که ایران در واکنش به اقدام احتمالی آمریکا برای تصویب قطعنامه توبیخی علیه تهران، تهدید کرده است که توافق موقت با آژانس بین المللی انرژی اتمی را لغو خواهد کرد.

رویترز ابتدا در گزارشی نوشت که آمریکا درصدد است که از اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بخواهد در راستای فشار بر ایران برای عمل به تعهدات هسته‌ای خود، قطعنامه‌ای توبیخی علیه جمهوری اسلامی تصویب کنند.

طبق این گزارش، آمریکا در نامه‌ای به اعضای شورای حکام نوشته است که خواهان صدور قطعنامه‌ای در «خصوص نگرانی‌های عمیق درباره میزان همکاری همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی است.»

به گزارش رویترز، آمریکا تصریح کرده است، شورای حکام می‌بایست از ایران بخواهد که تا تمامی تعهداتی برجامی خود را اجرا کند و در خصوص کشف آثار ذرات اورانیوم در دو سایت اعلام نشده توضیح دهد.

رویترز می‌گوید ایران نیز در نامه‌ای به اعضای آژانس گفته است که چنین اقدامی را «غیر سازنده ارزیابی می‌کند و آن را به مثابه پایان بیانیه مشترک ۲۱ فوریه بین جمهوری اسلامی و آژانس بین المللی انرژی اتمی ارزیابی می کند.»

ایران همچنین در این نامه خود تاکید کرده است که این اقدام جدید آمریکا باعث «پیچیدگی‌های بیشتر در رابطه با توافق هسته‌ای برجام خواهد شد.»

رویترز می‌گوید ایران در این نامه تصریح کرده است، فرانسه آلمان، بریتانیا و آمریکا از قبل برنامه‌های خود را درباره این قطعنامه فاش کرده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران روز پنجم اسفند اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای و بازرسی‌های سرزده بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تاسیسات هسته‌ای را متوقف کرد.

با این حال، دولت حسن روحانی و رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در جریان سفر وی به تهران در روز سوم اسفند، به توافقی اضطراری دست یافتند که بر اساس آن، چارچوبی موقت برای همکاری میان طرفین طی سه ماه آینده به‌دست آمد.

به گفته آژانس بین المللی انرژی اتمی، قرار است به مدت سه ماه نظارت‌ها بر تاسیسات هسته‌ای ایران ادامه پیدا کند ولی اطلاعات آن جمع‌آوری و بعدا در اختیار آژانس قرار گیرد.

سازمان انرژی اتمی ایران هم در خصوص این توافق گفته است که تهران «به مدت سه ماه اطلاعات دوربین‎‌های تاسیساتی را که در پیوست مشخص شده ضبط می‎‌کند و نزد خود نگه خواهد داشت.»

تحادیه اروپا روز پنج‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای از اعمال محدودیت ایران بر فعالیت‌های بازرسان آژانس اظهار «نگرانی شدید» کرد.

آمریکا همچنین از اعضای شورای حکام خواسته ایران را به بازگشت به تعهدات هسته‌ای خود و پایان دادن به عدول از برجام، همچنین آغاز فوری همکاری کامل با آژانس فرا بخوانند.

شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی ۳۰ خرداد ماه سال جاری نخستین قطعنامه توبیخی علیه ایران در طول هشت سال گذشته را تصویب کرد. این قطعنامه به پیشنهاد سه کشور اروپایی و در واکنش به جلوگیری ایران از بازدید بازرسان آژانس از دو سایت هسته‌ای مشکوک جمهوری اسلامی به شورای حکام ارائه شده بود.

ایران بعد از تصویب این قطعنامه به بازرسان آژانس اجازه داد از دو سایت یاد شده بازدید و نمونه‌برداری کنند.

با استفاده از رویترز و رادیو فردا؛
XS
SM
MD
LG