لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۸

سی‌ان‌ان: سپاه پاسداران خانواده‌های بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران را تهدید کرده


تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی قطر
تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی قطر

شبکه خبری سی‌ان‌ان آمریکا به نقل از یک منبع «امنیتی مرتبط با مسابقات جام جهانی قطر»، گزارش داد که اعضای تیم ملی فوتبال ایران در این مسابقات «تهدید» شده‌اند که اگر پیش از بازی با تیم آمریکا «رفتار درست» نداشته باشند، خانواده‌هایشان با «شکنجه و زندان» روبه‌رو خواهند شد.

این شبکه خبری آمریکایی دوشنبه هفتم آذر به نقل از این منبع آگاه که نامش فاش نشده، نوشت که در پی امتناع بازیکنان تیم ایران از خواندن سرود ملی جمهوری اسلامی در بازی با تیم انگلیس، این بازیکنان به دیدار با اعضای سپاه پاسداران فراخوانده شدند.

بر اساس این گزارش، در این دیدار به آنان گفته شد که در صورت نخواندن سرود ملی یا انجام هرگونه اعتراض علیه حکومت تهران، خانواده‌هایشان با «خشونت و شکنجه» مواجه خواهند شد.

اعضای تیم ملی فوتبال ایران در دومین بازی خود مقابل ولز، سرود ملی جمهوری اسلامی را خواندند.

قرار است که بازی سوم تیم ملی فوتبال ایران روز سه‌شنبه هشتم آذر مقابل تیم ملی آمریکا برگزار شود.

با توجه به قطع روابط دیپلماتیک ایران و آمریکا پس از حمله به سفارت آمریکا در تهران در روز ۱۳ آبان ۱۳۵۸ و گروگانگیری کارکنان این سفارت، مسابقات ورزشی میان این دو کشور حساسیت ویژه‌ای دارد.

ایران بیست و چهار سال پیش در جام جهانی فرانسه توانست با اختلاف یک گل، تیم ملی آمریکا را شکست دهد و رهبران جمهوری اسلامی از این پیروزی ورزشی، استفاده‌های تبلیغاتی در جهت سیاست آمریکایی‌ستیزی خود کردند.

سی‌ان‌ان نوشت که منبع آگاهی که این اطلاعات را به این شبکه خبری ارائه کرده، از «نزدیک»، فعالیت‌های امنیتی جمهوری اسلامی طی جام جهانی در قطر را زیر نظر دارد.

او گفت که «ده‌ها نیروی سپاه پاسداران برای نظارت بر بازیکنان ایرانی به خدمت گرفته شده‌اند» و این بازیکنان اجازه حضور در خارج از تیم یا ملاقات با خارجی‌ها را ندارند.

این منبع آگاه افزود: «تعداد زیادی از افسران امنیتی ایران در قطر هستند که اطلاعات را جمع‌آوری کرده و بازیکنان را زیر نظر دارند».

همچنین به گفته او، کارلوس کی‌روش سرمربی پرتغالی تیم ملی ایران، در پی تهدید ماموران سپاه پاسداران علیه بازیکنان ایرانی و خانواده‌هایشان، به طور جداگانه با بازیکنان دیدار کرده است.

این منبع توضیحات بیشتری درباره محتوای این دیدار ادعایی میان کی‌روش و بازیکنان ارائه نکرده است.

پیشتر افشای سندهایی که از عملیات هک کردن خبرگزاری فارس به دست آمدند، نشان می‌داد که کی‌روش با مقام‌های جمهوری اسلامی «هماهنگ» است.

در یکی از این اسناد آمده است: «با توجه به هماهنگ بودن کی‌روش هرگونه اقدامی [اعتراضی از سوی بازیکنان] باید در جهت عدم اطاعت‌پذیری از سرمربی معرفی شود».

کی‌روش در یک نشست خبری در دوحه قطر به طور ضمنی به بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران نسبت به هرگونه اعتراض هشدار داده و گفته که رفتار بازیکنان باید «با مقررات جام جهانی و روح بازی سازگاری داشته باشد».

او سه‌شنبه ۲۴ آبان همچنین خبرنگاری را که سرکوب زنان در ایران را به کی‌روش یادآور شد، مسخره کرد.

سرمربی تیم فوتبال اعزامی ایران به جام جهانی همچنین پس از شکست از تیم انگلیس، خطاب به مردم ایران گفت: «کسانی که نمی‌خواهند تیم ملی را حمایت کنند بهتر است در خانه بمانند، کسی به آن ها نیاز ندارد».

گزارش سی‌ان‌ان از تهدید بازیکنان ایرانی در جام جهانی قطر در حالی است که پیشتر اسناد هک شده از خبرگزاری فارس، برنامه‌ریزی و راهکارهای جمهوری اسلامی برای بهره‌برداری سیاسی از جام جهانی فوتبال به‌ویژه تلاش جمهوری اسلامی برای سرکوب هرگونه اعتراض از سوی بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران را به خوبی نشان می‌داد.

این اسناد را برای اولین بار گروه هکری بلک ریوارد منتشر کرد.

در یکی از این اسناد که یک فایل صوتی است، قاسم قریشی جانشین رئیس سازمان بسیج، جزئیاتی از همکاری امنیتی قطر با جمهوری اسلامی در زمینه جلوگیری از ورود معترضان ایرانی به ورزشگاه‌های جام جهانی فوتبال را فاش کرده است.

بر اساس ویدیوها و گزارش‌های منتشرشده از بازی تیم‌های ایران و ولز در قطر، ایرانیان معترض از ورود با لباس‌ها و پرچم‌های اعتراضی و منقش به طرح شیر و خورشید به ورزشگاه قطر منع شدند و برخی نیز از سوی ماموران قطر تهدید به اخراج از استادیوم شدند.

با استفاده از گزارش‌های سی‌ان‌ان و رادیو فردا؛ م.ت/ب.ب
XS
SM
MD
LG