لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۲

برنامه ایران برای افزایش دو برابری تولید و صادرات پتروشیمی


مجتمع پتروشیمی پردیس
مجتمع پتروشیمی پردیس

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی ایران می‌گوید هم اکنون ظرفیت تولید پتروشیمی کشور ۶۵ میلیون تن است و این رقم تا سال ۱۴۰۰ به ۹۱ میلیون تن و در سال ۱۴۰۳ به ۱۳۰ میلیون تن می‌رسد.

به‌ گفته وی، میزان درآمد سالانه کشور از فروش محصولات پتروشیمی ۱۷ میلیارد دلار است و برنامه‌ریزی شده است این میزان تا سال ۱۴۰۰ به ۲۵ میلیارد دلار برسد.

وی گفت از این میزان، ۱۲ میلیارد دلار صادر می‌شود، اما دقیقا نگفت در سال گذشته همین میزان صادرات محقق شده است یا نه.‎

ایران برای سال گذشته صادرات ۱۴ میلیارد دلاری محصولات پتروشیمی را هدف‌گذاری کرده بود.

شرکت ملی پتروشیمی ماه‌هاست انتشار آمارهای این حوزه را متوقف کرده و گزارش‌های گمرکی و سازمان توسعه تجارت، آمارهای محصولات پتروشیمی و برخی مواد خام نفتی را در مجموع منتشر می‌کنند، اما بر اساس آخرین آمارهای وزارت صنعت، معادن و تجارت، صادرات ۱۱ ماهه پتروشیمی ایران در سال گذشته تنها ۹ میلیارد و ۹۹۴ میلیون دلار بود که نسبت به دوره مشابه سال قبل آن ۲.۳ درصد از لحاظ ارزشی افزایش داشته، اما از لحاظ حجم افزایش نداشته است.

آمارهای پتروشیمی از سال ۸۴ تا ۱۱ ماه ۹۷:

منبع: گزارش‌های ماهانه و سالانه وزارت صنعت
منبع: گزارش‌های ماهانه و سالانه وزارت صنعت

به گفته آقای محمدی، ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی سالانه ۶۵ میلیون تن است: از این میزان ۳۱ میلیون تن از محصولات به فروش می‌رسد که ۲۲ میلیون تن شامل صادرات است.

به گفته او، ۹ میلیون تن از محصولات پتروشیمی در کشور به فروش می‌رسد.

اختلاف چشمگیر در ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی (۶۵ میلیون تن) و مجموع فروش داخلی و خارجی (۳۱ میلیون تن) در این نکته است که بخشی از مواد پتروشیمی تولید شده، در واقع خوراکی برای مجتمع‌های پتروشیمی دیگر است، یعنی محصول نهایی برای ارائه به بازار نیست و میان مجتمع‌های پتروشیمی به‌عنوان خوراک مبادله یا معامله می‌شوند.

همچنین ظرفیت تولید به معنی تولید واقعی نیست.

در همین زمینه، بر اساس آمارهای رسمی، پتروشیمی‌های ایران در سال گذشته با ۷۰ درصد ظرفیت کار کرده‌اند، یعنی در واقع حدود یک‌سوم ظرفیت پتروشیمی‌ها خالی بوده است. بخشی از آن به‌خاطر کمبود خوراک، بخشی به‌خاطر تعمیرات و بخش دیگر به‌خاطر مشکلات بازاریابی است.

این مقام رسمی گفته است هم اکنون ۶۴ پروژه پتروشیمی در دست اجراست و پیشرفت فیزیکی این پروژه‌ها بین ۲۰ تا ۹۹ درصد است.

به گفته وی برای اجرای ۴۰ طرح هم مجوز صادر شده است: «در افق سال ۱۴۰۰ ظرفیت تولید پتروشیمی به ۹۱ میلیون تن و در سال ۱۴۰۳ به ۱۳۰ میلیون تن می‌رسد.»

آمریکا صادرات نفت و فلزات ایران را تحریم کرده است و جمهوری اسلامی در تلاش است برای جبران بخشی از افت درآمدهای صادراتی، فروش خارجی دیگر اقلام را افزایش دهد.

محصولات پتروشیمی بیش از یک چهارم کل صادرات غیرنفتی ایران را تشکیل می‌دهد و، بنا به گفته مقامات ایران، این محصولات به ۳۰ کشور صادر می‌شود.

XS
SM
MD
LG