لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۳۳

آمریکا ادعای ایران درباره غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم در فردو را تایید نکرد


یک تصویر ماهواره‌ای از ساخت و سازها در سایت فردو
یک تصویر ماهواره‌ای از ساخت و سازها در سایت فردو

پس از آن که رسانه‌های دولتی در ایران اعلام کردند این کشور در پاسخ به قطعنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در محکومیت عدم همکاری از سوی تهران، غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد را در سایت زیرزمینی هسته‌ای فردو در استان قم آغاز کرده، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا گفت که این ادعا را تایید نمی‌کند.

آقای بلینکن روز سه‌شنبه اول آذر در جریان سفر خود به قطر همچنین اضافه کرد که جمهوری اسلامی تلاش کرده «مسائل خارجی» را در تلاش‌ها برای احیای برجام وارد کند.

خبرگزاری دولتی ایرنا روز دوشنبه اول آذر مدعی شد که اقدامات صورت گرفته در فردو شامل «تولید محصول اورانیوم یو‌اف‌شش با غنای ۶۰ درصد برای نخستین بار» است.

در ماه ژوئن، خبرگزاری رویترز گزارش داد که تهران با آماده شدن برای استفاده از سانتریفیوژ‌های پیشرفته IR-6 در سایت فردو، می‌تواند به راحتی سطح غنی‌سازی خود را افزایش دهد.

همچنین جمهوری اسلامی در دومین اقدام واکنشی خود، «گازدهی به دو زنجیره جدید از ماشین‌های پیشرفته نوع IR-4 و IR-2m» را در سایت هسته‌ای نطنز در استان اصفهان آغاز کرده و «دو زنجیره دیگر از همین نوع سانتریفیوژ در روزهای آینده به مرحله گازدهی خواهد رسید».

این در حالی است پیشتر غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم در سایت نطنز آغاز شده بود که کمتر از غنی‌سازی نود درصدی برای تولید بمب اتمی است، اما بالاتر از میزانی است که جمهوری اسلامی پیش از دستیابی به برجام، به غنی‌سازی اورانیوم می‌پرداخت.

جمهوری اسلامی پیش از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ اورانیوم را به میزان ۲۰ درصد غنی‌سازی می‌کرد و بر اساس برجام، فقط مجاز بود تا سقف ۳.۶۷ درصد غنی‌سازی کند.

اما تهران در سال‌های اخیر به صورت تدریجی تعهدات هسته‌ای خود مندرج در برجام را نقض کرده است.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنج‌شنبه ۲۶ آبان با تصویب قطعنامه‌ای از ایران خواست فورا با بازرسان آژانس در تحقیقات درباره آثار اورانیوم در تاسیسات اعلام‌نشده خود همکاری کند.

این دومین قطعنامه شورای حکام در سال جاری در مورد برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران است، اما تهران خواستار بسته شدن این پرونده است و گفته که در غیر این صورت به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ موسوم به برجام باز نخواهد گشت.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، از تصویب قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه جمهوری اسلامی استقبال کرده و گفته که تهران باید تعهدات ضروری و فوری به تعویق افتاده پادمانی را اجرا کند.

مذاکرات آژانس و ایران در خصوص نتایج تحقیقات چندساله آژانس در مورد منشا اورانیوم در سه تاسیسات اعلام نشده ایران از چند ماه پیش به بن‌بست رسید.

دو طرف توافق کرده بودند که برای حل این بن‌بست در تهران دیدار کنند و آژانس می‌گوید انتظار دارد که ایران در مورد منشاء اورانیوم در این تاسیسات، «اطلاعات فنی موثقی» در اختیار این نهاد قرار دهد.

چند روز پیش، میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین، خبر داد که دور جدید مذاکرات میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا دو هفته دیگر در تهران برگزار خواهد شد، اما مقامات جمهوری اسلامی ایران یا آژانس هنوز این گفته را تایید نکرده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، خبرگزاری دانشجو و رادیو فردا؛ م.ت/ب.ب
XS
SM
MD
LG