لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۵

ایران اسناد تعهدات سازمان امنیتی «شانگهای» به رهبری چین و روسیه را امضا کرد


دیدار ولادیمیر پوتین (راست) و ابراهیم رئیسی، روسای جمهوری روسیه و ایران در نشست شانگهای در سمرقند ازبکستان
دیدار ولادیمیر پوتین (راست) و ابراهیم رئیسی، روسای جمهوری روسیه و ایران در نشست شانگهای در سمرقند ازبکستان

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران از امضای اسناد تعهدات تهران در سازمان همکاری شانگهای به رهبری چین و روسیه خبر داد.

حسین امیرعبداللهیان شامگاه چهارشنبه ۲۳ شهریور با انتشار توئیتی نوشت: امشب در شهر تاریخی سمرقند یادداشت تعهدات عضویت دائم ایران نزد سازمان همکاری شانگهای را با دبیرکل امضا کردم.

او افزود اکنون وارد مرحله جدید همکاری‌های متنوع اقتصادی، تجاری، ترانزیت، انرژی و … شده‌ایم.

در همین زمینه، گریگوری لاگوینوف معاون دبیرکل سازمان همکاری شانگهای روز پنجشنبه ۲۴ شهریور به شبکه تلویزیونی رسمی روسیه گفت که ایران خواهد توانست در جلسات این سازمان شرکت کند، اگرچه عضویت دائم آن در سازمان شانگهای مقداری زمان خواهد برد.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داده است که جمهوری اسلامی در تلاش برای شکست تحریم‌های آمریکا، یک قدم به عضویت در سازمان شانگهای نزدیک‌تر شد.

ایران سالهاست که برای عضویت در این نهاد عمدتا امنیتی که با مشارکت چین، روسیه و کشورهای آسیای میانه همراه با هند و پاکستان برای جلوگیری از نفوذ غرب و ناتو در سال ۲۰۰۱ راه‌اندازی شده است، تلاش می‌کند.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه نیز در دیدار با همتای ایرانی خود در سمرقند گفت: «هر آنچه لازم است برای عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای انجام می‌دهیم؛ آخرین تشریفات باقی مانده است».

رویترز می‌نویسد تحریم‌های آمریکا علیه ایران و حمایت این کشور از اسرائیل و کشورهای عرب خلیج فارس باعث شده است که مقامات جمهوری اسلامی برای حفظ موازنه، روابط اقتصادی و راهبردی نزدیکتری با روسیه برقرار کنند.

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران، نیز در دیدار با پوتین گفته است ایران مصمم به گسترش روابط با روسیه در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و هوافضا است.

او افزود: همکاری بین تهران و مسکو می‌تواند به‌صورت «چشمگیری» محدودیت‌های اعمال شده علیه این دو کشور توسط تحریم‌های آمریکا را خنثی کند.

در ماه ژوئیه و همزمان با سفر جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا به اسرائیل و عربستان، آقای پوتین نیز به تهران سفر کرد که اولین سفر خارجی وی بعد از تهاجم نظامی کرملین به اوکراین در اسفند پارسال بود.

رؤسای‌جمهوری دو کشور طی یک سال گذشته چهار دیدار داشته‌اند.

آقای پوتین روز پنج‌شنبه اعلام کرد که یک هیات متشکل از ۸۰ شرکت بزرگ این کشور هفته آینده به تهران سفر خواهند کرد.

وزارت نفت ایران دو ماه پیش نیز تفاهم‌نامه‌هایی با شرکت گازپروم روسیه امضا کرد که طیف گسترده‌ای از همکاری‌ها، از صادرات گاز روسیه به ایران تا توسعه میادین نفت و گاز ایران، را در برمی‌گیرد.

روسیه پارسال سه میلیارد دلار صادرات و کمتر از یک میلیارد دلار واردات از ایران داشت.

با استفاده از توئیت وزیر خارجه ایران، خبرگزاری رویترز، ایرنا، رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG