لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۶

تنها «۶۳ درصد» از اهداف صادرات غیرنفتی ایران محقق شده است


سازمان توسعه تجارت ایران طی گزارشی می‌گوید تنها ۶۳ درصد از اهداف صادرات غیرنفتی ایران در سال ۹۷ محقق شده است.

بر اساس این گزارش که روز شنبه، هفتم اردیبهشت‌ماه، در سایت سازمان توسعه و تجارت منتشر شد، برنامه‌ریزی شده بود در سال ۹۷ حدود ۵۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار صادرات غیرنفتی انجام شود، اما این رقم تنها به ۳۹ میلیارد و ۳۷۵ میلیون دلار رسیده است.

البته، گمرک ایران میعانات گازی (نوعی نفت خام فوق سبک) را نیز در سبد صادرات غیرنفتی قرار می‌دهد؛ کالای نفتی که صادرات آن طی سال گذشته از لحاظ حجم و ارزش به ترتیب ۴۵ درصد و ۳۰ درصد کاهش یافته است و با در نظر گرفتن این نکته، اهداف صادرات غیرنفتی کشور بیشتر از آن چه سازمان توسعه تجارت برآورد کرده است، کاهش می‌یابد.

بر اساس این گزارش، صادرات غیرنفتی ایران به اروپا در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ حدود ۳۱ درصد کاهش یافته و به حدود یک میلیارد دلار رسیده است.

جدا از کالاهای غیرنفتی، شرکت‌های اروپایی در نیمه سال گذشته میلادی خرید نفت از ایران را کلا متوقف کردند.

بر اساس شرکت ردیابی نفتکش‌ها، «کپلر» که نسخه‌ای از آن در اختیار رادیوفردا قرار گرفته است، اتحادیه اروپا (منهای ترکیه) در سال ۹۶ روزانه ۵۵۳ هزار بشکه نفت از ایران می‌خرید، اما از تابستان ۹۷ تقریبا هیچ نفتی از ایران وارد نکرده است.

متوسط خرید نفت اروپا از ایران در سال ۹۷ حدود ۲۰۳ هزار بشکه بوده است.

منبع: کپلر
منبع: کپلر

سازمان توسعه تجارت ایران می‌گوید واردات ایران از اتحادیه اروپا نیز در سال گذشته به ۹ میلیارد و ۸۲ میلیون دلار رسیده که نسبت به سال ۹۶ حدود ۲۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

در میان کشورهای اروپایی، تنها اتریش صادرات خود به ایران را افزایش داده (۶۴ درصد) و بقیه کاهش داده‌اند.

بر اساس آمارهای سازمان توسعه و تجارت، همه شرکای اصلی تجاری ایران، صادرات به جمهوری اسلامی را کاهش داده‌اند، اما صادرات روسیه به ایران حدود ۸۵ درصد، عمان ۱۰۰ درصد و هند ۱۵ درصد افزایش یافته است.

واردات ایران از چین، امارات و ترکیه به عنوان سه صادرکننده بزرگ کالا به ایران به ترتیب ۲۲ درصد، ۳۵ درصد و ۱۹ درصد افت کرده است.

تجارت با خریداران نفت

آمارهای رسمی چین، هند، ژاپن، کره جنوبی و ترکیه به عنوان پنج کشوری که طی شش ماه گذشته از طرف آمریکا مجاز به خرید نفت ایران بودند، نشان می‌دهد که نه تنها واردات این کشورها (نفتی و غیرنفتی) از ایران طی ماه‌های ابتدایی سال ۲۰۱۹ کاهش یافته، صادرات آنها به ایران نیز (به استثنای هند) سقوط کرده است.

آمریکا هفته گذشته معافیت‌های نفتی این کشورها را تمدید نکرد و در صورت تبعیت آنها از تحریم‌ها، صادرات (غیرپنهانی) ایران تا چند روز دیگر (اول مه) به صفر خواهد رسید.

کل تجارت دوجانبه (نفتی و غیرنفتی) کشورهای مشتری نفت ایران طی سال۲۰۱۹ (میلیون دلار):

منبع: آخرین آمارهای گمرکی پنج کشور مشتری نفت ایران
منبع: آخرین آمارهای گمرکی پنج کشور مشتری نفت ایران

XS
SM
MD
LG