لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۷

اعتصاب کامیونداران در برخی شهرهای ایران آغاز شد


تصویری از تجمع کارکنان اعتصابی ذوب آهن اصفهان، ۵ آذر
تصویری از تجمع کارکنان اعتصابی ذوب آهن اصفهان، ۵ آذر

هم‌زمان با ادامه اعتراض‌ها و در ادامه اعتصابات روزهای اخیر در برخی مراکز تولیدی ایران، برخی گزارش‌ها از شکل‌گیری اعتصاب کامیونداران در برخی نقاط کشور، ازجمله در منطقه شاپور اصفهان، در کرمانشاه، قزوین و بندرعباس طی روز یک‌شنبه، حکایت دارد.

روز یکشنبه ۶ آذر، ویدئوهایی از کامیونداران منتشر شده که در آن اعلام می‌کنند به‌رغم این‌که برای تشویق آنان اعلام شده «سوخت ترمیمی» به کامیونداران تعلق می‌گیرد، اعتصاب کرده‌اند.

یکی از کامیونداران، با انتشار تصویری از یک پیامک عمومی برای رانندگان، بلافاصله پس از اعلام دعوت اعتصاب، می‌گوید به آنان اعلام شده «کشتی‌های حامل کالاهای اساسی در بنادر پهلو گرفته‌اند» و «سوخت ترمیمی» هم به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

این در حالی است که روز گذشته نائب‌رئیس کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران کشور گفته بود که «مسئولان هیچ راهکاری برای برطرف‌کردن مشکل سوخت رانندگان کامیون در نظر نگرفته‌اند».

به‌گفته این مسئول صنفی، کامیونداران به حذف سهمیه پایه دو هزار لیتری خود اعتراض دارند، اما دولت «به جای آن، ماهانه به هر کارتی بین صد تا دویست لیتر واریز می‌کند که همین مقدار هم در موعد مقرر واریز نمی‌شود».

با این حال این مقام صنفی روز شنبه ادعا کرد هیچ کامیونداری دست به اعتصاب نزده است. اما برخی گزارش‌های شهروندی از منطقه شاپور اصفهان در روز یکشنبه نشان از شروع اعتصاب کامیونداران دارد.

اعتصاب کامیونداران یک روز پس از آن در حال شکل‌گیری است که گزارش‌هایی از اعتصاب در برخی کارخانه‌ها و مراکز تولیدی از جمله شرکت ذوب آهن اصفهان منتشر شد.

اعتصاب کارگران و کارکنان شرکت ذوب‌ آهن اصفهان در شیفت صبح روز شنبه پنجم آذر باعث بروز اختلال در خط بارگیری کارخانه ذوب آهن شد و کارگران، واگن‌ها را تخليه نكردند و رانندگان نیز به اعتصاب پيوستند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران در گزارشی دلیل اعتصاب دوباره کارگران و کارکنان ذوب آهن اصفهان را «عدم تحقق وعده‌های مسئولان در مورد دستمزدها» اعلام کرده است.

در همین حال گزارش شد که کارگران شاغل در شرکت صنعتی تولیدی «مرتب» نیز در اعتراض به عدم پرداخت ۹ ماه حقوق خود اعتصاب و در مقابل شرکت تجمع کردند.

شرکت خودروسازی سیف‌‌خودرو، شرکت تولیدی سرماآفرین و شرکت لوازم خانگی پارس در شهر صنعتی البرز نیز از جمله شرکت‌هایی بودند که روز شنبه اعتصاب کارگران آن‌ها خبرساز شد.

در بیش از هفتاد روزی که از شروع اعتراضات سراسری «زن زندگی آزادی» می‌گذرد، علاوه بر اعتصاب کارگران و کارکنان شمار قابل‌توجهی از واحدهای تولیدی و صنعتی در روزهای متعدد، اعتصاب بازاریان و مغازه‌داران در بسیاری شهرها به‌خصوص در روزهای ۲۴ و ۲۵ و ۲۶ آبان بسیار خبرساز شده است.

مقامات جمهوری اسلامی در واکنش به اخبار اعتصابات یا از اساس آن را رد می‌کنند یا ادعا می‌کنند این اعتصاب‌ها «با تهدید اغتشاشگران» شکل می‌گیرد.

«اغتشاش» کلمه‌ای است که در ادبیات جمهوری اسلامی برای هرگونه «اعتراض مردمی» استفاده می‌شود و ماموران حکومتی با همین توجیه به سرکوب اعتراضات می‌پردازند.

در نتیجه سرکوب اعتراضات سراسری «زن، زندگی، آزادی»، بنا به اعلام پایگاه حقوق بشری هرانا، تا روز جمعه چهارم آذر دست‌کم ۴۴۸ تن از مردم معترض کشته شده‌اند که از این تعداد دست‌کم ۶۳ نفر کودک بوده‌اند.

XS
SM
MD
LG