لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۰

عراقچی: اگر نیازی به تماس باشد، آمریکایی‌ها شماره ما را دارند‎


عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، می‌گوید «پیام‌های ضد و نقیضی از کاخ سفید به گوش می‌رسد»
عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، می‌گوید «پیام‌های ضد و نقیضی از کاخ سفید به گوش می‌رسد»

معاون وزیر خارجه ایران در واکنش به گزارش منتشر شده مبنی بر اعلام شماره تلفن رئیس جمهور آمریکا برای تماس مقامات جمهوری اسلامی با او گفت که این موضوع مشکل روابط بین دو کشور را حل نمی‌کند و «اگر نیاز شود آنها شماره ما را دارند».

عباس عراقچی روز شنبه ۲۱ اردیبهشت در مصاحبه با وبسایت باشگاه خبرنگاران جوان گفت: «پیام‌های ضد و نقیضی از کاخ سفید به گوش می‌رسد. باید بگویم که روز جمعه ترامپ ١٢ شرط را به یک شرط تقلیل داد که آن هم در برجام محقق شده است.»

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان به نقل از یک منبع دیپلماتیک گزارش داده که کاخ سفید شماره تلفنی را در اختیار سوئیس قرار داده تا مقامات ایران بتوانند با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، تماس بگیرند.

این گزارش را کاخ سفید هنوز تایید یا تکذیب نکرده. اما آقای ترامپ روز پنج‌شنبه ۱۹ اردیبهشت اعلام کرده بود که مایل است مقامات ایران با او تماس بگیرند تا با هم به یک توافق منصفانه برسند.

این مقام دیپلماتیک به سی‌ان‌ان گفته که احتمالا سوئیس این شماره را در اختیار ایرانی‌ها قرار ندهد مگر آن که خود آنها چنین بخواهند و البته به نظر می‌رسد که آنها احتمالا چنین کاری نکنند.

سفارت سوئیس در ایران حافظ منافع ایالات متحده است. این سفارت همچنین در این چند دهه امکانی را برای دیپلماسی میان دو کشور ایجاد کرده و طرفین بارها پیام‌های خود را از این طریق به اطلاع یکدیگر رسانده‌اند.

مقامات کاخ سفید تاکید داشته‌اند که دونالد ترامپ از سر صداقت پیش قدم شده است. آقای ترامپ گفته بود: «کاری که آنها باید بکنند این است که با من تماس بگیرند و با هم بنشینیم. ما می‌توانیم به توافق برسیم، یک توافق منصفانه، فقط می‌خواهیم سلاح هسته‌ای نداشته باشند. درخواست زیادی نیست، ما نمی‌خواهیم به ایران صدمه بزنیم. و کمک می‌کنیم که به وضع عالی برگردند.»

با این حال روابط تهران و واشینگتن به‌ویژه در روزهای اخیر بسیار پرتنش بوده تا جایی که آمریکا اعلام کرده ناو هواپیمابر یو اس اس آبراهام لینکلن و بمب افکن‌های بی-۵۲ را برای مقابله با تهدیدات احتمالی ایران به منطقه اعزام کرده است.

یک مقام دولت آمریکا نیز روز جمعه خبر داد که سرپرست وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، با استقرار تعداد بیشتری از «سامانه‌ موشک‌های پاتریوت» در منطقه موافقت کرده است.

در همین روز یدالله جوانی، معاون سیاسی سپاه پاسداران، تاکید داشت که «مذاکره‌ای با آمریکایی‌ها انجام نخواهد شد».

منبع: شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان، رادیو فردا؛ س.ن
XS
SM
MD
LG