لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۵۴

اعتراض ایران به ترکمنستان درباره «کشته شدن دو ماهیگیر ایرانی»


بهرام قاسمی می گوید، پیگیری ها درباره تیراندازی مرزبان ترکمنستان به ماهیگیران ایرانی همچنان ادامه دارد.
بهرام قاسمی می گوید، پیگیری ها درباره تیراندازی مرزبان ترکمنستان به ماهیگیران ایرانی همچنان ادامه دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز پنجشنبه دوم فروردین ضمن اعتراض شدید به تیراندازی مرزبان ترکمنستان به ماهیگیران ایرانی،اعلام کرد که از مقام های ترکمنستان خواسته است «توضیح فوری و رسمی» درباره این حادثه ارائه کنند.

الیاس هیوه‌چی فرماندار بندر ترکمن ایران روز گذشته گفته بود که مرزبانان ترکمنستان با شلیک به صیادان ایرانی که در محدوده مرزهای آبی دو کشور به ماهیگیری مشغول بودند، دو نفر از آنان را کشته‌اند و دو صیاد دیگری که زنده مانده‌اند را نیز بازداشت کرده اند.

به گزارش ایرنا، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران عصر پنجشنبه در واکنش به تیراندازی مرزبانان دریایی ترکمنستان به ماهیگیران ایرانی گفته است: اخبار ناگواری مبنی بر تیراندازی مرزبانان دریایی ترکمنستان به سمت ماهیگیران ایرانی و جان باختن دو تن و دستگیری دو تن دیگر منتشر شده است.

وی ادامه داد: بلافاصله پس از وقوع این حادثه و انتشار این خبر تاسف برانگیز، وزارت امور خارجه و سفارت جمهوری اسلامی ایران در تماس با مقامات ترکمنستان بطور جدّ پیگیر موضوع شدند و طی یادداشتی رسمی از دولت آن کشور خواستار توضیح درباره این حادثه شدیم که این پیگیری ها همچنان ادامه دارد.

وی اضافه کرده است:« شدیدا به اقدام نسنجیده نیروهای مرزبانی ترکمنستان در تیراندازی به یک قایق ماهیگیری و غیر نظامی معترضیم چرا که حتی اگر ماهیگیران ایرانی به آب های ترکمنستان نزدیک شده باشند بر اساس رویه و عرف معمول بین المللی نیروهای مرزی می توانند آنها را از محدوده آب های آن کشور دور نمایند.»

این در حالی است که فرماندار بند ترکمن ایران روز گذشته گفته بود، جنازه صیادان و دو صیاد دیگری که زنده مانده‌اند در اختیار ترکمنستان است.

به گفته وی، این صیادان که همگی از اهالی بندرترکمن هستند، بدون توجه به اخطارهایی که قبلا به همه صیادان بومی منطقه داده شده بود، سه‌شنبه شب در محدوده مرزهای آبی دو کشور اقدام به ماهیگیری کرده‌اند.

این مقام ایرانی برخورد مرزبانان ترکمنستانی را «نامناسب» توصیف کرده و توضیح داده که یکی از صیادان در دم کشته شده و یک نفر دیگر نیز به سبب شدت جراحات فوت کرده است.

بر اساس گزارش ایرنا، تیراندازی ماموران مرزبانی ترکمنستان به صیادان بندر ترکمن مسبوق به سابقه است و در سال‌های اخیر شماری از صیادانی که در محدوده مرزهای آبی دو کشور به ماهیگیری پرداخته بودند، هدف شلیک قرار گرفته‌اند.

با استفاده از گزارش های ایرنا و رادیو فردا؛ خ.ک.
XS
SM
MD
LG