لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۴۶

پرونده تانک‌های چیفتن: رد درخواست تجدیدنظر ایران در لندن؛ اعتراض بعیدی‌نژاد


یک تانک چیفتن در دوران جنگ ایران و عراق.
یک تانک چیفتن در دوران جنگ ایران و عراق.

دادگاهی در لندن درخواست ایران برای تجدید نظر در خصوص سود حدودا ۲۰ میلیون پوندی قرارداد تانک‌های چیفتن را رد کرد. سفیر ایران در لندن هم روز دوشنبه مقام‌های بریتانیایی را متهم کرده است که می‌کوشند، در پرداخت بدهی ایران «تاخیر ایجاد» کنند.

به گزارش گاردین، یک دادگاه عالی در لندن اعتراض ایران به حکم دادگاه در مردادماه سال جاری مبنی بر عدم ضرورت پرداخت سود پول قرارداد خرید تانک‌های چیفتن را رد کرد.

ماجرای بدهی لندن به تهران به حدود ۴۰ سال قبل بازمی‌گردد که دولت وقت ایران برای خرید ۱۷۵۰ دستگاه تانک چیفتن، مبلغ ۶۰۰ میلیون پوند به بریتانیا پرداخت.

بریتانیا تا سال ۱۹۷۹ تعداد ۱۸۵ تانک به ایران تحویل داد اما پس از انقلاب از فروش اسلحه به ایران خودداری کرد.

به گزارش گاردین، دادگاه هم اینک کنترل ۵۰۰ میلیون پوند از پول یک شرکت دولتی بریتانیایی را در اختیار دارد اما به دلیل تحریم ها، انتقال این پول به ایران دچار مشکل شده است.

طبق این گزارش، بریتانیا و ایران در خصوص مبلغ نهایی پرداختی اختلاف نظر دارند و دادگاه عالی بریتانیا روز دوشنبه حکم داد که جلسه بعدی در ماه مارس سال آینده برگزار خواهد شد.

اعتراض بعیدی نژاد

حمید بعیدی نژاد در واکنش به گزارش ها در خصوص رد درخواست تجدید نظر ایران در توییتر خود نوشته است:«نه تنها درخواست تجدیدنظر ایران در خصوص رأی دادگاه نسبت به بخش کوچکی از بدهی انگلیس به ایران رد نشده بلکه قرار است توسط دادگاه تجدیدنظر یا Court of Appeal مورد بررسی قرار گیرد.»

سفیر ایران در لندن در خصوص رای دادگاه روز دوشنبه هم در توییت دیگری گفته است: «در حالیکه مقامات انگلیسی بر ضرورت پرداخت بدهی ایران ناشی از عدم تحویل تانک‌های چیفتن تاکید می‌کنند، تیم حقوقی آنها تمامی روش‌های مختلف را بکار می‌گیرد تا با هدف تاخیر در پرداخت بدهی، فرآیند دادگاه طولانی گردد. امروز هم دادگاه اعلام کرد که جلسه محتوایی بعدی در ۶ ماه بعد برگزار می گردد.»

پیش از این گفته شده بود پرونده نازنین زاغری رتکلیف، شهروند دوتابعیتی زندانی در ایران، با اختلاف ایران با بریتانیا بر سر بهره قرارداد چیفتن ها مرتبط است.

در همین حال، ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری به گاردین گفته است که نازنین روز دوشنبه در کمیسیون پزشکی جهت بررسی وضعیت سلامت جسمی اش برای ادامه تحمل حبس حاضر شده است.

طبق این گزارش خانم زاغری بیرون محل برگزاری کمیسیون پزشکی زمین خورده است و با کمک نگهبانان به محل برگزاری جلسه کمیسیون پزشکی برده شده است.

نازنین زاغری، کارمند بنیاد خیریه تامسون رویترز، از سوی سپاه پاسداران به همکاری با موسسات مخالف جمهوری اسلامی و مشارکت در فعالیت‌های «براندازی نرم» متهم شده و دادگاه انقلاب او را به پنج سال حبس محکوم کرد.

وی روز ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ هنگام خروج از ایران توسط سپاه پاسداران بازداشت شد، و از آن زمان تاکنون در حبس به سر می‌برد. خانم زاغری و خانواده او کلیه اتهامات را رد می‌کنند.

خانم زاغری اخیراً نیز طی نامه‌ای جمهوری اسلامی را متهم کرد که او را برای «مطالبات سیاسی خودش» به حراج گذاشته‌است.

اخیراً محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران گفت که بریتانیا در ازای آزادی خانم زاغری پیشنهاد داده بود که ۴۰۰ میلیون پوند دارایی ضبط شده ایران را آزاد کند، اما به این وعده عمل نکرد.

با استفاده از گاردین٬ توییتر و رادیو فردا؛ خ/ت
XS
SM
MD
LG