لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۵

وزرای خارجه ۵ کشور مرتبط با پرواز ۷۵۲: ایران مسئولیت کامل را بپذیرد‎


وزرای خارجه پنج کشور مرتبط با هواپیمای اوکراینی که در تهران سرنگون شد، می‌گویند ایران باید مسئولیت کامل این حادثه را بپذیرد و برای روشن شدن علت حادثه با کارشناسان بین‌المللی همکاری کند.

در جریان سرنگونی هواپیمای اوکراینی که مقامات ایران بعد از سه روز پنهانکاری، سرانجام پذیرفتند پدافند موشکی سپاه پاسداران عامل آن بوده، شهروندان دو تابعیتی و خارجی نیز قربانی شدند.

پرواز ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین حامل ۱۴۶ شهروند ایرانی، ۶۱ شهروند کانادایی که عمدتاً تابعیت دوگانه داشتند، ۱۱ شهروند اوکراینی، و نیز تعدادی شهروند افغانستان، سوئد و بریتانیا بود که همه آنها کشته شدند.


وزرای خارجه کشورهای یاد شده روز پنج‌شنبه در لندن به قربانیان این حادثه ادای احترام کردند و با انتشار بیانیه‌ای تاکید کردند که خواهان همکاری ایران برای تحقیقات بین‌المللی کامل، مستقل و شفاف هستند.

این کشورها از ایران خواستند که با توجه به انتظار بازماندگان قربانیان برای دریافت اجساد عزیزانشان، روند تعیین هویت قربانیان را با شفافیت و شایستگی تمام کند.

فرانسیس فیلیپ شامپین وزیر امور خارجه کانادا اعلام کرد «نگاه‌های جامعه جهانی روی ایران است. فکر می‌کنم جهان نظاره‌گر است و این کشور یک راه دارد و آن قبول کامل مسئولیت و همکاری شفاف با کارشناسان بین‌المللی در تمام مراحل است.»

وی گفته است ما می‌دانیم علت سقوط چه بوده، اما نمی‌دانیم چگونه. ایران باید همکاری کامل کند و دسترسی کارشناسان بین‌المللی به مقامات را برای بررسی شفاف موضوع فراهم سازد.

وی افزود ما خواهان عدالت هستیم و تنها یک تحقیق بین‌المللی شفاف می‌تواند علت این حادثه را مشخص کند.

در این میان، وزارت کشور اوکراین گفته است ایران تعیین هویت همه قربانیان اوکراینی را تمام کرده و اجساد آنها یکشنبه ۱۹ ژانویه وارد کشور خواهد شد.

وزرای خارجه کشورهای یاد شده همچنین از ایران خواسته‌اند که به خاطر سرنگونی هواپیما و کشته شدن سرنشینان غرامت بپردازد.

پیشتر غلامعلی جهانگیری، معاون بیمه مرکزی ایران، به خبرگزاری ایسنا گفته بود خسارت ناشی از سقوط هواپیمای اوکراینی بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون دلار برآورد شده‌است که با توافق دولت‌های دو کشور از سوی دولت ایران پرداخت می‌شود.

سخنگوی قوه قضائیه ایران روز سه‌شنبه اعلام کرد در رابطه با سرنگونی این هواپیما چند نفر بازداشت شده‌اند ولی هیچ جزئیاتی درباره این افراد و جایگاه نظامی آنها در سپاه پاسداران ارائه نکرد.

با استفاده از گزارش‌های الجزیره، رویترز و تایمز؛ ف.ق/س.ن

XS
SM
MD
LG