لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۴

دانشگاه تهران از قطع دسترسی به پایگاه‌های علمی جهان به دلیل عدم پرداخت بدهی‌ خبر داد


ورودی دانشگاه تهران در خیابان انقلاب تهران
ورودی دانشگاه تهران در خیابان انقلاب تهران

معاون پژوهشی دانشگاه تهران از بدهی ۶۰ میلیارد تومانی این دانشگاه به پایگاه‌های علمی و بانک‌های اطلاعاتی بین‌المللی و قطع دسترسی دانشجویان ارشد و دکتری به برخی از این سایت‌ها خبر داد.

مهدی فکور روز پنجشنبه در این زمینه به خبرگزاری مهر گفت: «با توجه به افزایش نرخ ارز در ماه‌های اخیر، مجموع بدهی‌های دانشگاه تهران از سال ۹۷ تاکنون به ۶۰ میلیارد تومان رسیده است.»

این مقام دانشگاه تهران افزود که هزینه دسترسی به تعدادی از بانک‌های اطلاعاتی که «مبلغ بدهی به آنها پایین‌تر است»، پرداخته شده، اما همچنان دسترسی به برخی از این سایت‌ها برای پژوهشگران وجود ندارد.

آقای فکور گفت سایت‌هایی که دسترسی به آنها ممکن شده مربوط به «پژوهشی‌های علوم انسانی و علوم اجتماعی و رفتاری» است، زیرا به گفته او، «دسترسی به مقالات در این حوزه‌ها سخت‌تر است».

اما به گفته این این مقام دانشگاه تهران، این دانشگاه نتوانسته بدهی بانک‌های اطلاعاتی در سایر حوزه‌ها «مثل الزیور که یکی از بزرگترین ناشرین مطبوعات پزشکی و علمی جهان بوده و همچنین اشپرینگر ناشر کتاب‌های الکترونیکی و مجلات علمی و فنی و پزشکی» را بپردازد.

خبرگزاری مهر به نقل از مدیر کل سابق دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی وزارت علوم اضافه کرده که «بدهی دانشگاه‌ها به پایگاه‌های علمی از دولت نهم و با شروع نوسانات ارز آغاز شد».

این اولین بار نیست که گزارش‌هایی درباره قطع دسترسی برخی از دانشگاه‌های کشور به پایگاه‌های علمی دنیا منتشر می‌شود.

اما انتشار خبر قطع دسترسی دانشجویان دانشگاه تهران به پایگاه‌های علمی بین‌المللی در حالی است که در ماه‌های اخیر همزمان با شدت گرفت سرکوب اعتراضات، به طور کلی دسترسی مردم به اینترنت محدودتر شده است.

همچنین در میانه این اعتراضات، یک مقام بلندپایه وزارت علوم ایران اعلام کرد اروپایی‌ها ارتباط علمی با جمهوری اسلامی را «محدود» کرده‌اند و آلمان «دفتر مؤسسه تبادلات آکادمیک آلمان» در ایران را تعطیل کرده است.

این مقام وزارت علوم با این حال در اظهارات خود در اسفند پارسال، اشاره‌ای به فشارهای گسترده امنیتی بر دانشجویان در ایران، بازداشت و تعلیق آنها نکرده و توضیحی نیز درباره بازداشت شماری از چهره‌های آکادمیک ایرانی یا خارجی در ایران با اتهام «جاسوسی» نکرده است.

در ایران سال‌هاست که دانشجویان تحت فشار قرار دارند و در اعتراضات اخیر نیز باتوجه به حضور گسترده دانشجویان، شمار زیادی از آنها بازداشت شده و مورد ضرب و جرح و خشونت علنی ماموران امنیتی، حتی در داخل دانشگاه‌ها قرار گرفتند.

این مقام وزارت علوم مدعی شده که جمهوری اسلامی در کشورهای همسایه از نظر علمی و دانشجویی، «فعالیت‌های خوبی» داشته و از جمله «وزرای برخی از کشورهای همسایه به ایران آمدند و تفاهم‌نامه‌های خوبی نیز بین ما منعقد شد».

این در حالی است که سال گذشته ۲۷ دانشگاه ایران از فهرست دانشگاه‌های مورد قبول عراق برای بورسیه تحصیلی حذف شدند.

در سال‌های اخیر اخبار و گزارش‌های متعددی از کاهش کیفیت آموزشی در دانشگاه‌های ایران و همچنین مهاجرت دانشجویان نخبه از کشور منتشر شده است.

همچنین در سال ۱۳۸۹، خبرگزاری مهر گزارش داد که تنها یک دانشگاه از ايران و آن هم دانشگاه تهران در فهرست ۵۰۰ دانشگاه معتبر جهان قرار دارد.

علاوه بر «انقلاب فرهنگی» در سال‌های ابتدایی پس از انقلاب سال ۵۷، رهبر جمهوری اسلامی در دهه‌های گذشته بارها خواستار اسلامی شدن دانشگاه‌های ایران شده است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری مهر و رادیو فردا؛ م.ت/ب.ب
XS
SM
MD
LG