لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۱۰

نیروی هوافضای سپاه مدعی رونمایی از یک موشک «هایپرسونیک» به نام «فتاح» شد


رسانه‌های داخلی می‌گویند نام این موشک را علی خامنه‌ای شخصاً انتخاب کرده است
رسانه‌های داخلی می‌گویند نام این موشک را علی خامنه‌ای شخصاً انتخاب کرده است

سپاه پاسداران روز سه‌شنبه، ۱۶ خرداد، با رونمایی از یک موشک مدعی شد که این موشک از نوع «هایپرسونیک» است. هایپرسونیک نوعی از موشک‌های مافوق صوت است که می‌تواند ۱۵ برابر سرعت صوت حرکت کند.

رسانه‌های حکومتی ایران و مسئولان سپاه مدعی شده‌اند این موشک که «فتاح» نام گرفته، می‌تواند «از همه سامانه‌های سپر موشکی عبور کند»، اما برای این مدعای خود مدرکی ارائه نکردند.

برد این موشک ۱۴۰۰ کیلومتر، سرعت آن ۱۳ ماخ و موتور آن از نوع کروی با سوخت جامد اعلام شده است.

بنا بر گزارش‌ها، موشک «فتاح» در نیروی هوافضای سپاه با حضور ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، رونمایی شده و نام این موشک را نیز رهبر جمهوری اسلامی شخصاً انتخاب کرده است.

امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه، شامگاه دوشنبه در توئیتی نوشت: «طلوع سه‌شنبه طلوع خورشید در یک روز عادی نیست. خورشید امروز با «فتاح» طلوع می‌کند.»

آقای حاجی‌زاده در آبان‌ماه گذشته نیز مدعی شده بود که «این موشک جدید از همه سامانه‌های سپر موشکی عبور می‌کند و فکر نمی‌کنم تا ده‌ها سال بعد هم فناوری پیدا شود که بتوان با آن مقابله کند.»

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که کشورهایی چون ایالات متحده از دهه‌ها پیش به فناوری‌های پیشرفته‌تری در زمینه موشک دست یافته‌اند.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران روز پنجم اسفندماه گذشته در زمان اعلام تجهیز ایران به یک موشک دوربرد، اروپا را هم تهدید کرده و گفته بود: «قادریم تا دو هزار کیلومتر ناوهای آمریکایی را بزنیم که این دو هزار کیلومتر هم به احترام اروپایی‌هاست که امیدواریم احترام خود را نگه دارند.»

امیرعلی حاجی‌زاده در آن زمان هم با ادعای ساخت «موشک جدید هایپرسونیک» گفته بود که، به باور او، آمریکا «دیگر هیچ برتری نسبت به ایران ندارد».

بنا بر آمار موجود از جمله موسسه سیپری، بودجه سالانه دفاعی و نظامی آمریکا بیش از ۸۰۰ میلیارد دلار، اما بودجه سالانه جمهوری اسلامی برای امور نظامی کمتر از هفت میلیارد دلار است. بودجه سالانه عربستان سعودی، رقیب منطقه‌ای ایران، بیش از ۷۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

رونمایی‌های پیاپی از انواع موشک‌ها از سوی جمهوری اسلامی و اظهارات تهدیدآمیز مقامات سپاه در حالی است که تنش‌ها بین ایران با ایالات متحده بر سر برنامه هسته‌ای تهران همچنان بالاست و توسعه برنامه موشکی جمهوری اسلامی به یکی از نقاط اختلاف مهم میان ایران و طرف‌های مذاکره در احیای برجام تبدیل شده است.

در روزهای اخیر، وزارت دفاع جمهوری اسلامی از ساخت یک موشک دیگر بالیستیک با نام «خیبر» خبر داده بود که از خانواده موشک‌های بالیستیک «خرمشهر» است.

با استفاده از تسنیم، انتخاب و فارس/ پ. پ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG