لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۱

بازداشت‌های اعتراضات آبان در استان تهران «۲۰۲۱ نفر» اعلام شد


سخنگوی قوه قضاییه گفته است در تهران ۳۰۰ معترض در بازداشت به سر می‌برند
سخنگوی قوه قضاییه گفته است در تهران ۳۰۰ معترض در بازداشت به سر می‌برند

دو مقام اجرایی و قضایی روز سه‌شنبه، ۱۲ آذر، جزئیات و آمار تازه‌ای مربوط به اعتراض‌های آبان ۹۸ در ایران را ارائه کردند.

به گزارش رسانه‌های داخل ایران، انوشیروان محسنی‌ بند‌پی، استاندار تهران، در یک نشست خبری درباره میزان بازداشتی‌های روزهای گذشته گفت که در جریان اعتراض‌های اخیر در ایران ۲۰۲۱ نفر در تهران بازداشت شده‌اند.

او توضیح نداد که این آمار مربوط به کدام شهرهاست، ولی اضافه کرد که از میان این تعداد، افرادی که «برای نخستین‌ بار» وارد یک جریان اعتراضی شده‌ بودند، آزاد شده‌اند.

در همین حال غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه ایران، خبر داده که تعداد بازداشتی‌های مربوط به اعتراضات اخیر در تهران به ۳۰۰ نفر کاهش یافته است.

این مقام قضایی از وضعیت بازداشت‌ها در شهرهای استان تهران خبری نداده است.

استاندار تهران همچنین گزارشی از خسارت‌ها داده و گفته است در جریان اعتراض‌ها ۲۹ جایگاه سوخت، ۱۴۰ شعبه بانک و ۴۷ فروشگاه زنجیره‌ای در استان تهران آسیب‌ دیده‌اند.

پیش از این مقام‌های حکومت ایران خبر داده بودند که در صد نقطه شهر تهران و شهرهای شهریار،‌ شهرقدس و اسلامشهر در استان تهران اعتراض‌های توام با درگیری رخ داده است.

استاندار تهران همچنین تلاش کرده است درباره اظهارات فرماندار شهر قدس که گفته بود دستور شلیک تیر به معترضان را داده توضیح دهد: «در فرمانداری هیچ‌ گونه اسلحه‌ای وجود ندارد» و منظور فرماندار این بوده که «هر کسی وارد فرمانداری شد با استفاده از ابزار فیزیکی با آنها مقابله کنند».

لیلا واثقی، فرماندار شهرستان قدس، روز یک‌شنبه، ۱۰ آذر، اعلام کرد که شخصا به نیروی انتظامی دستور داده به سمت افرادی که وارد فرمانداری شدند شلیک کنند.

پس از بازتاب گسترده این خبر، گزارش‌هایی درباره بازداشت فرماندار شهر قدس منتشر شد، اما سخنگوی قوه قضاییه این گزارش‌ها را تکذیب کرد.

غلامحسین اسماعیلی گفت «بازداشت او صحت ندارد» و درباره حرف‌هایش باید «از مقامات مربوطه» سوال شود.

در مجلس اما برخی نمایندگان کماکان پیگیر اعلام وضعیت افراد کشته‌شده یا بازداشت‌شده هستند.

محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس، که در دو روز گذشته چند بار پیگیر این موضوع شده است روز سه‌شنبه، ۱۲ آذر، به خبرگزاری ایسنا گفت: «مقامات باید هرچه سریع‌تر آمار بازداشتی‌ها، مجروحان و جان‌باختگان در اعتراضات اخیر را اعلام کنند.»

او گفت: «در مقابله با ناآرامی‌ها فراتر از حدود قانونی با مردم شدت عمل نشان داده شده» و تعداد کشته‌شده‌ها در شهرهایی مثل «حاشیه تهران، شیراز، اصفهان، کردستان و کرمانشاه» بیشتر بوده است.

مقام‌های قوه قضاییه ایران با ابراز رضایت از این که منابع خارجی دسترسی دقیق به آمار کشته‌شدگان، زخمی‌ها و بازداشت‌شده‌ها ندارند، از اعلام آمار دقیق خودداری می‌کنند.

بر اساس برآوردهای فعلی در این اعتراض‌ها حداقل ۳۶۶ نفر کشته و بیش از هشت هزار نفر بازداشت‌ شده‌اند.

XS
SM
MD
LG