لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۴

کارشناسان سازمان ملل خواستار آزادی فوری زندانیان عقیدتی و خارجی در ایران شدند


شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو
شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل با توجه به خطر ویروس کرونا، خواستار آزادی فوری و موقت هزاران زندانی عقیدتی، دو ملیتی و خارجی در ایران شدند.

از جمله این کارشناسان جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور ایران و اگنس کالامارد، گزارشگر ویژه این نهاد در مورد اعدام‌های خودسرانه و ناعادلانه هستند که در گزارش خود از جمهوری اسلامی بابت نگهداری زندانیان و عدم تمدید مرخصی آنها انتقاد کردند.

این گزارش که روز جمعه ۲۹ فروردین منتشر شده است، می‌گوید در حالی که بنابر اظهارات رسمی وزارت بهداشت ایران، هر ۱۰ دقیقه یک نفر قربانی ویروس کرونا در کشور قربانی می‌شود، جمهوری اسلامی هنوز افراد زیادی را در زندان‌ها نگه داشته است.

کارشناسان سازمان ملل در این گزارش به تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران نیز اشاره داشته و گفته‌اند که کشور به همین خاطر مشکلاتی برای مبارزه با همه‌گیری کرونا و دسترسی به تجهیزات پزشکی دارد.

آنها از میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد درخواست کرده‌اند برای کاهش تحریم‌ها علیه ایران تلاش کند تا سیستم بهداشتی این کشور به تجهیزات لازم برای مبارزه با کرونا دسترسی داشته باشد.

این در حالی است که مقامات ایالات متحده تاکید دارند که تحریم‌ها هرگز مانع رسیدن کمک‌های بشردوستانه، دارو و تجهیزات پزشکی به ایران نشده و حتی واشینگتن به تهران پیشنهاد کمک داده است.

کارشناسان سازمان ملل در ادامه گزارش خود می‌گویند که بر اساس دستور رئیس قوه قضائیه ایران، باید ۱۰۰ هزار زندانی، از جمله زندانیان عقیدتی به صورت موقت آزاد می‌شدند، اما بسیاری از زندانیان عقیدتی، مدافعان حقوق بشر، طرفداران محیط زیست و افراد دوتابعیتی و شهروندان خارجی همچنان در زندان‌ها هستند.

آنها هشدار داده‌اند که برخی از زندانیان به خاطر سن بالا و شرایط سلامتی، در خطر بزرگی قرار دارند و از این رو جمهوری اسلامی را به آزادی فوری این افراد فرا خوانده‌اند.

این گزارش به طور خاص به نام‌های نسرین ستوده، نرگس محمدی و آرش صادقی از فعالین حقوق بشر و همچنین احمدرضا جلالی شهروندان ایرانی‌-سوئدی، مراد طاهباز شهروند ایرانی-‌آمریکایی، کامران قادری و مسعود مصاحب شهروندان ایرانی-‌اتریشی اشاره کرده و خواستار آزادی فوری این افراد شده است.

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل می‌گویند آقایان طاهباز و مصاحب بالای ۶۰ سال سن دارند و سلامتی آنها با ابتلا به کرونا می‌تواند با خطر جدی مواجه شود و دیگران نیز که به نام آنها اشاره شده مشکلات جسمانی دارند که از این رو نگرانی‌های بسیاری در مورد شرایطشان وجود دارد.

این بیانیه با استناد به برخی گزارش‌ها می‌گوید، طاهباز و مصاحب با کسانی که علائم تب و سرفه (از علائم کرونا) دارند، هم سلولی شده‌اند، در حالی که در زندان‌های ایران نه تجهیزات مقابله با کرونا وجود دارد و نه استانداردهای فاصله‌گذاری رعایت می‌شود.

بر اساس این گزارش، آقای جلالی و خانم محمدی نیز در سلول‌هایی که ۱۲ تا ۱۶ نفر در آنها هستند، نگهداری می‌شوند.

این بیانیه می‌افزاید خانم ستوده نیز از ۱۶ مارس (بیش از یک ماه) در اعتصاب غذا به سر می‌برد.

به گفته کارشناسان سازمان ملل، زندان‌های ایران مدت‌هاست با مشکلات بهداشتی و سلامتی دست به گریبان است و جمهوری اسلامی باید زندانیان عقیدتی، دوتابعیتی و خارجی را سریع آزاد کند.

این نهاد بین‌المللی همچنین خواستار آزادی دائمی کسانی است که خودسرانه بازداشت شده‌اند، از جمله خانم محمدی و آقایان جلالی و صادقی.

با استفاده از وسایت کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل؛ ف.ق/س.ن

XS
SM
MD
LG