لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۲۱

روحانی: توقع داریم روسیه و چین در برابر تمدید تحریم تسلیحاتی ما بایستند


حسن روحانی
حسن روحانی

رئیس‌ جمهوری ایران می‌گوید که جمهوری اسلامی «توقع دارد» روسیه و چین به عنوان «دو کشور دوست» ایران در برابر تمدید تحریم تسلیحاتی ایران با فشار آمریکا در شورای امنیت بایستند.

به گزارش خبرگزاری رسمی ایرنا، حسن روحانی این مطلب را روز چهارشنبه، ۲۱ خرداد، در جلسه هیئت وزیران بیان کرد و آن را در جهت حفظ «ثبات جهان» توصیف کرد.

او با اشاره به تلاش آمریکا برای تصویب قطعنامه پیرامون تحریم تسلیحاتی ایران، گفت: «از چهار کشور عضو دائم شورای امنیت توقع داریم در برابر این توطئه آمریکایی‌ها به خاطر منافع و ثبات جهان ایستادگی کنند.»

آقای روحانی افزود: «از آنها و مخصوصاً از دو کشور دوست خود، یعنی روسیه و چین، توقع داریم به خاطر منافعی که در توافق هسته‌ای مد نظر منطقه و جهان بوده است در برابر توطئه آمریکا بایستند.»

آمریکا، فرانسه، بریتانیا، آلمان، روسیه و چین تیرماه سال ۱۳۹۴ با ایران بر سر کاهش شدید فعالیت‌های هسته‌ای‌اش به توافقی موسوم به برجام رسیدند.

بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل که در حمایت از برجام صادر شد، تحریم تسلیحاتی ایران ۲۷ مهر سال جاری (۱۸ اکتبر) و پس از تأیید صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران منقضی می‌شود و پس از آن ایران این امکان را خواهد داشت که از کشورهای خارجی جنگ‌افزار بخرد.

آمریکا که اردیبهشت سال ۹۷ از برجام خارج شد و تحریم‌های سختی علیه ایران اعمال کرده است اکنون به دنبال تمدید مدت این تحریم تسلیحاتی است.

اما طرف‌هایی که آمریکا در پی کسب رضایت‌شان برای این اقدام است تاکنون در این زمینه به این کشور روی خوش نشان نداده‌اند.

از جمله جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، می‌گوید با توجه به این که آمریکا از برجام خارج شده‌ دیگر نمی‌تواند از حق حضور قبلی خود در برجام برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران استفاده کند.

در مقابل مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، گفته است که برجام جدا از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است و این قطعنامه همچنان آمریکا را «مشارکت‌کننده» در توافق هسته‌ای می‌داند.

آقای پومپئو در توئیتی از شورای امنیت سازمان ملل خواسته است برای جلوگیری از آغاز رقابت تسلیحاتی جدید در غرب آسیا، تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید کند.

درخواست حسن روحانی از روسیه و چین یک روز پس از آن بیان می‌شود که به گزارش خبرگزاری رویترز، روسیه و چین در شورای امنیت سازمان ملل اقدامات خود را برای جلوگیری از تمدید تحریم تسلیحاتی ایران شروع کرده‌اند.

طبق این گزارش، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، و وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در این مورد به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل و اعضای شورای امنیت نامه نوشته‌اند.

منابع: خبرگزاری‌های ایرنا، رویترز و رادیوفردا/ پ. پ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG