لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۰

واکنش ایران به تحریم بخش عمران: آمریکا به برجام بازگردد


سخنگوی وزارت خارجه ایران از آمریکا خواسته که دست از تحریم‌های تکراری بردارد و به برجام بازگردد.
سخنگوی وزارت خارجه ایران از آمریکا خواسته که دست از تحریم‌های تکراری بردارد و به برجام بازگردد.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز شنبه، ۱۱ آبان، تحریم بخش عمران ایران توسط دولت آمریکا را «نشانه ضعف و ناکارآمدی» دیپلماسی آمریکا دانست.

او همچنین دولت آمریکا را دعوت کرد که به «اجرای تعهدات خود در برجام بازگردد» و دست از «تحریم‌های تکراری» بردارد.

دولت آمریکا روز جمعه، ۱۰ آبان، اعلام کرد که بر بخش عمران و ساخت‌وساز در ایران، به‌ خاطر «ارتباطاتی که با سپاه پاسداران دارد»، تحریم‌های تازه‌ای اعمال می‌شود.

بر اساس تحریم‌های تازه آمریکا، «فروش، ارائه یا انتقال فلزات خام یا نیمه‌تمام، گرافیت، زغال‌سنگ و نرم‌افزار، از ایران یا به ایران، با اهداف صنعتی، در صورتی‌ که مورد استفاده بخش ساخت‌وساز قرار گیرند، قابل تحریم خواهد بود».

وزارت خارجه ایالات متحده تاکید کرده این تحریم‌ها گام دیگری در کارزار موسوم به «فشار حداکثری» است تا ایران رفتارش را «به‌ طور بنیادین تغییر دهد و جلوی همه راه‌ها به سوی سلاح هسته‌ای گرفته شود، به حمایت دولتی از تروریسم و دخالت ایران در منطقه پایان دهد».

با این حال سخنگوی وزارت خارجه ایران مقصود خود از «تکراری» بودن این تحریم‌ها را شرح نداده است. این نخستین بار است که بخش عمران در ایران هدف تحریم‌های آمریکا قرار می‌گیرد.

پیش از این، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، تحریم بخش عمران ایران توسط ایالات متحده را نشان‌دهنده «شکست حداکثری» برای سیاست «فشار حداکثری» آمریکا دانسته بود.

آقای ظریف همچنین رفتار دولت آمریکا را به کندن چاه عمیق برای خودش توصیف کرده و به این کشور توصیه کرده بودکه «به برجام برگردد».

حکومت ایران کارزار فشار حداکثری آمریکا را «تروریسم اقتصادی» یا «جنگ اقتصادی» علیه «شهروندان» توصیف می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز در موضع‌گیری جدیدش تاکید کرده که تنها اتکای آمریکا «به زور و تروریسم اقتصادی» است.

منابع: خبرگزاری تسنیم، رادیوفردا/ ر. ح./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG