لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۰۲

برایان هوک: آمریکا خواستار تقویت نیروهای نظامی ائتلاف در خلیج فارس است


نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران می‌گوید، تعداد معافیت‌هایی که برای ایران در نظر گرفته شده است، کمتر خواهد شد
نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران می‌گوید، تعداد معافیت‌هایی که برای ایران در نظر گرفته شده است، کمتر خواهد شد

برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، روز پنج‌شنبه ۴ مهر گفت که آمریکا خواهان تقویت نیروهای دریای و هوایی ائتلاف برای آزادی کشتی‌رانی در خلیج فارس است.

وی که در یک یک کنفرانس خبری حضور یافته بود، اعلام کرد به تازگی چند کشور از خاورمیانه به ائتلاف بین المللی برای تامین امنیت تردد کشتی‌ها در خلیج فارس پیوسته‌اند و واشنگتن می‌خواهد همه دیگر کشورهایی که آزادی کشتی‌رانی برایشان ارزش دارد، به ائتلاف بپیوندند.

بعد از دو حمله در ماه‌های اردیبهشت و خرداد سال جاری به شش کشتی در آب‌های امارات و عمان، آمریکا از جامعه جهانی دعوت کرد که به ائتلاف تحت رهبری وی برای حضور در خلیج فارس و تامین آزادی کشتی‌رانی بپیوندند.

تاکنون استرالیا، بریتانیا، بحرین، امارات و عربستان رسما به این ائتلاف پیوسته‌اند.

آقای هوک در ادامه سخنان خود این ائتلاف را «بهترین موقعیت برای آزادی کشتی‌رانی و تامین امنیت دریانوردی در خلیج فارس» دانست و گفت: «آزادی کشتی‌رانی یک قانون مهم در صحنه بین‌المللی است و وقتی ایران این قانون را زیر پا می‌گذارد، این وظیفه همه کشورهاست که جلوی این تجاوز بایستند.»

وی افزود: «ما باید نیروهای هوایی و دریایی بیشتری در خلیج فارس داشته باشیم تا تمام تحرکات و عملیات‌های سپاه پاسداران و سپاه قدس را تحت نظر بگیریم. اگر نیروهای نظامی خود را در خلیج فارس افزایش دهیم، می‌توانیم نیروی بازدارنده‌ای مقابل سپاه داشته باشیم.»

آقای هوک همچنین درباره سیاست «فشار حداکثری» آمریکا علیه ایران گفت محدودیت‌ها علیه جمهوری اسلامی باید به روزرسانی شده و تعداد معافیت‌هایی که برای ایران در نظر گرفته شده است، کمتر شود.

وی ایران را متهم کرد که می‌خواهد با «شبیه‌سازی حزب‌الله لبنان» در سایر کشورهای خاورمیانه مداخله کند.

او همچنین گفت ایران برجام را نقض کرده تا بتواند «نیم‌ تن مواد هسته‌ای ذخیره کند» و سراغ ساخت سلاح هسته‌ای برود.

این مقام دولت آمریکا افزود، واشینگتن دلیلی نمی‌بیند که به ایران به عنوان «بزرگ‌ترین حامی تروریسم در دنیا» اجازه دهد که غنی‌سازی اورانیوم انجام دهد.

وی گفت برنامه هسته‌ای پوششی برای برنامه موشکی جمهوری اسلامی بوده و حملات اخیر به تاسیسات نفتی عربستان نشان داد که برجام موفق نبوده و برنامه موشکی ایران ادامه داشته است.

برایان هوک سپس در پاسخ به سوالی درباره تعلیق ورود مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی و بستگان آنها به ایالات متحده گفت بسیاری از آنها مانند محمدجواد ظریف وارد آمریکا شده و درس می‌خوانند، با «نفاق» از امکانات استفاده می‌کنند و بعد از بازگشت به ایران از آمریکا یک «شیطان» می‌سازند.

به گفته وی، دولت آمریکا لیست مقامات ایران را به روزرسانی خواهد کرد تا مطمئن شود خودشان و خانواده‌شان وارد آمریکا نشوند.

آقای هوک در نهایت عنوان کرد: «مقامات ایران و فرزندانشان به آمریکا می‌آیند و از امکانات استفاده می‌کنند، در حالی که مردم ایران در حال رنج کشیدن هستند.»

با استفاده از پخش زنده تلویزیونی؛ د.خ/س.ن

XS
SM
MD
LG