لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۱

برایان هوک خواستار دیدار رو در رو با مقام‌های ایران برای مبادله زندانیان شد


برایان هوک می‌گوید، باب مذاکره و دیپلماسی با ایران باز است.
برایان هوک می‌گوید، باب مذاکره و دیپلماسی با ایران باز است.

مسئول امور ایران در وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه ۲۷ خرداد گفته است که خواهان مذاکرات رو در رو با مقام‌های ایران برای مبادله تعداد بیشتری از زندانیان است.

برایان هوک در ویدئو کنفرانسی با اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا همچنین بر ضرورت تمدید تحریم تسلیحاتی ایران توسط شورای امنیت سازمان ملل تاکید کرد.

به گزارش رویترز، مسئول امور ایران در وزارت خارجه آمریکا در اظهارات خود همچنین ابراز امیدواری کرد که با تعداد بیشتری از زندانیان بین ایران و ایالات متحده مبادله شوند و گفت‌وگوهایی بین دو طرف بر سر طیف گسترده‌ای از مسائل شروع شود.

برایان هوک گفته است، ما دوست داریم دیداری شخصی برای گفت‌وگوهای کنسولی داشته باشیم تا بتوانیم سریع‌تر از وضعیت فعلی پیش برویم.

مسئول امور ایران در وزارت خارجه آمریکا در ادامه اضافه کرد: از طرف ما باب دیپلماسی گشوده است، نه بر سر این مسائل ، بلکه … بر سر همه مسائلی که در ۴۱ سال گذاشته بر روابط آمریکا و ایران تاثیر منقی گذاشته است.

برایان هوک تاکید کرده است که دونالد ترامپ علاقه مند است با ایران وارد مذاکره شود.

تقریبا دو هفته پیش همزمان با آزادی سیروس عسگری و مجید طاهری از زندان در آمریکا، مایک وایت، نظامی سابق آمریکایی نیز پس از آزادی و ترک ایران وارد امریکا شد. پیش از این مسعود سلیمانی، استاد دانشگاه زندانی در آمریکا، با ژیائو وانگ، پژوهشگر چینی آمریکایی محبوس در ایران مبادله شده بودند.

به دنبال آزادی مایکل وایت، دونالد ترامپ با اشاره به اینکه آزادی مایکل وایت نشان داد دستیابی به یک توافق ممکن است، از حکومت ایران خواست که برای توافق منتظر نتیجه انتخابات نماند.

او در توییت‌هایی از ایران برای آزادی مایکل وایت تشکر کرده و خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی گفت٬ «من در انتخابات برنده می‌شوم، شما اکنون به توافق بهتری می‌رسید»..

پیش از این مقام های ایران مسئله مذاکره با آمریکا برای تبادل زندانیان را به کلی رد کرده بودند.

علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی ایران در این زمینه گفته بود: «تبادل زندانیان نتیجه مذاکره نبوده و هیچ مذاکره‌ای هم در آینده انجام نخواهد شد»

برایان هوک همچنین خواستار آزادی باقر و سیامک نمازی و مراد طاهباز در ایران شده است.

سیامک نمازی چهار سال پیش در ایران به اتهام «همکاری با دولت آمریکا» بازداشت شد و پدرش، باقر نمازی، نیز که برای کمک به آزادی او به ایران رفته بود، یک سال بعد دستگیر شد.

پدر و پسر هر یک به ده سال زندان محکوم شدند و از سال گذشته، باقر نمازی به دلیل وخامت حال جسمی در مرخصی استعلاجی به سر می‌برد، اما ممنوع‌الخروج است.

مراد طاهباز ، از فعالان محیط زیستی، به اتهام همکاری با آمریکا به ۱۰ سال حبس محکوم شده‌ است

تحریم‌های تسلیحاتی ایران

برایان هوک در بخش دیگری از این ویدئو کنفرانس تاکید کرد که تحریم های تسلیحاتی ایران در چارچوب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت می بایست نامحدود می بود.

مسئول امور ایران در وزارت خارجه آمریکا گفت، ما فکر می‌کنیم که سیاست درست این بود که تحریم تسلیحاتی فعلی تاریخ معین و محدود نمی‌داشت.

براساس توافق هسته ای موسوم به برجام، و همچنین قطعنامه ۲۲۳۱ تحریم تسلیحاتی ایران قرار است ۱۸ اکتبر امسال ( ۲۷ مهر ماه ) به پایان برسد.

آمریکا برای جلوگیری از پایان یافتن این تحریم‌های تسلیحاتی ایران پیش نویس قطعنامه‌ای را تهیه کرده و در اختیار روسیه و کشورهای غربی قرار داده است.

برایان هوک روز ۲۰ خرداد با اشاره به تلاش‌های آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران گفته بود، ایران در خط مقدم تامین مالی تروریسم در جهان است و لغو تحریم‌های تسلیحاتی فرصتی برای جمهوری اسلامی پدید خواهد آورد تا منطقه را بی‌ثبات کند.

با این حال، چین و روسیه با تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران مخالفند و در این زمینه به سازمان ملل نامه نوشته‌اند. این دو کشورمی‌گویند، آمریکا از برجام خارج شده و نمی‌تواند مکانیسم ماشه را فعال کند.

اما مقام‌های آمریکایی نسبت به تمدید تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل متحد علیه ایران ابراز اطمینان می‌کنند و می‌گویند که واشینگتن برای رسیدن به این هدف برنامه‌ریزی کرده است.

XS
SM
MD
LG