لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۶

ایران مذاکره «غیرمستقیم» با آمریکا در عمان را تأیید کرد؛ کنعانی: دنبال همان «برجام قبلی» هستیم


ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران به گزارش‌ها درباره مذاکره میان ایران و آمریکا در مسقط واکنش نشان داد و آن را تأیید کرد و گفت این مذاکره «مخفیانه» نبوده است.

ناصر کنعانی همچنین با اشاره به مذاکرات دربارهٔ آزادی زندانیان، گفت این رخداد می‌تواند در آینده نزدیک رخ دهد و جمهوری اسلامی در انتظار نتیجه‌دهی گفت‌وگوها است.

رسانه‌های غربی در هفته‌های اخیر گزارش دادند که نمایندگان آمریکا و جمهوری اسلامی مذاکراتی غیرمستقیم داشته‌اند و سه موضوع اصلی در این گفت‌وگوها شامل هسته‌ای، تعهدات پادمانی، و آزادی زندانیان بوده است.

در حالی که وب سایت آمریکایی اکسیوس روز ۱۹ خرداد نوشته بود که طرفین ایرانی و آمریکایی ماه گذشته میلادی «بدون سروصدا» در عمان مذاکراتی غیرمستقیم داشتند، آقای کنعانی ادعا کرد که مذاکرات در پایتخت عمان «مخفیانه» نبوده و گفت «از طریق واسط‌ها از جمله تلاش‌های صورت گرفته از سوی عمان گفت‌وگوهایی را انجام دادیم.»

او ۲۲ خرداد در نشست خود با خبرنگاران همچنین تأیید کرد درباره پول‌های مسدودشده ایران توسط آمریکا، علاوه بر دولت‌های «ذیربط» که پول‌های ایران در آنها بلوکه شده، با آمریکا «مذاکرات و گفت‌وگوهایی» انجام می‌شود.

کنعانی در پاسخ به پرسشی درباره دیدار علی باقری کنی، معاون وزیر امور خارجه ایران، با یک مقام آمریکایی در مسقط گفت: «با هدف تحرک‌بخشی به مذاکرات رفع تحریم، از پیشنهادات مقامات ارشد عمان که چندین هفته گذشته مطرح شده بود استقبال کردیم و تبادل پیام‌ها ادامه دارد.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین درباره امکان به‌روز‌رسانی برجام تاکید کرد که «ما به دنبال همان برجام قبلی هستیم و چیز جدیدی برای مذاکره با طرف مقابل نیست و مذاکراتی که در حال انجام است در چارچوب همان برجام قبلی است.»

این در حالی است که آمریکا و ایران روز ۱۹ خرداد گزارش وبسایت «میدل ایست آی» را که در آن ادعا شده بود این دو کشور به توافقی موقتی بر سر برنامه هسته‌ای ایران نزدیک شده‌اند، رد کردند.

کنعانی درباره تبادل زندانی بین ایران و آمریکا هم تایید کرد که مذاکره در این زمینه نیز «از طریق واسطه‌ها» ادامه دارد و ابراز امیدواری کرد «به‌زودی» زندانیان طرفین آزاد شوند.

او گفت «منتظر نتیجه‌دهی گفت‌وگوها از طریق واسطه‌ها هستیم. اراده دو کشور در این زمینه تاثیر گذار خواهد بود.»

از سوی دیگر محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره کننده ایران، ۲۲ خرداد گزارش‌های منتشر شده مبنی بر مذاکرات مستقیم و محرمانه تهران و واشنگتن را رد کرد و تاکید کرد مذاکرات ایران و آمریکا به طور غیرمستقیم و «از طریق سه واسطه مانند عمان یا سازمان ملل» انجام می‌شود.

او در مصاحبه با العربیه گفت که طرف‌های ایرانی و آمریکایی در این مذاکرات «در یک اتاق باهم نشست برگزار نمی‌کنند.» ولی تایید کرد که مذاکرات درباره تبادل زندانیان و آزادی دارایی‌های مسدودشده ایران بر اثر تحریم‌های آمریکا است.

وب‌سایت اکسیوس در گزارش روز ۱۹ خرداد خود به نقل از سه منبع نوشته بود که برت مک‌گورک، هماهنگ‌کننده شورای امنیت ملی کاخ سفید، و مقامات ایرانی از جمله علی باقری کنی با یکدیگر ملاقات نکردند. بلکه دو طرف در مکان‌های جداگانه‌ای حضور داشتند و مقامات عمانی بین آنها رفت و آمد داشتند و پیام‌هایی را منتقل می‌کردند.

این در حالی است که جمهوری اسلامی با میانجی‌گری عمان، روز ۵ خرداد در برابر آزادی اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی محکوم شده در عملیات تروریستی، ابتدا اولیویه فانده کاستیله، امدادگر بلژیکی محکوم شده به ۳۸ سال حبس را به بلژیک برگرداند و چند روز بعد، دو شهروند ایرانی-اتریشی و یک شهروند دانمارکی زندانی در ایران را آزاد کرد.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری مهر، ایسنا و رادیو فردا؛ ع.م / پ.پ
XS
SM
MD
LG