لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۸

یک فرمانده ناتو: تنش بین ایران و آمریکا مانع فعالیت‌ در عراق نشده است


دانی فورتین، فرمانده کانادایی‌الاصل نیروهای ناتو در عراق
دانی فورتین، فرمانده کانادایی‌الاصل نیروهای ناتو در عراق

فرمانده نیروهای ناتو در عراق می‌گوید تنش‌های اخیر بین ایران و آمریکا مانع فعالیت‌های ناتو در عراق نشده است.

آمریکا اخیرا با عنوان کردن «تهدید ایران و نیروهای متحد عراقی آن» دستور به خروج کارمندان غیرضروری سفارت این کشور در بغداد داد. آلمان و هلند نیز فعالیت مراکز آموزش نظامی خود را در عراق معلق کردند.

خبرگزاری فرانسه روز پنج‌شنبه از قول دانی فورتین، فرمانده کانادایی‌الاصل نیروهای ناتو در عراق، اعلام کرد که ۵۰۰ نیروی حرفه‌ای آموزش نظامی و مشاوران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، «به صورت چشمگیری» تهدیدها را کاهش داده و فعالیت‌های خود را ادامه دادند.

وی گفت بی‌تردید هم‌اکنون نیز تهدیدهایی وجود دارد و یک تهدید «جدی» آن‌گونه که هفته‌های گذشته در رسانه‌ها مطرح شد، وجود داشت که مایه نگرانی ما و آمریکا شده بود.

وی مشخصا نامی از ایران و نیروهای تحت حمایت آن در عراق نبرد، اما آمریکا مستقیما ایران را عامل این تهدید دانسته و حتی غول نفتی این کشور، «اکسان موبیل» کارمندان خارجی خود را از پروژه‌های نفتی جنوب عراق خارج کرد. این شرکت نفتی اخیرا کارمندان خود را به پروژه‌های عراق باز گردانده است.

این فرمانده نظامی گفته که ناتو تدابیر حفاظتی برای اطمینان از امنیت خود اتخاذ کرد، برخی مسائل تغییر داده شد، اما فعالیت‌های آموزش نظامی و مشاوره ادامه یافت.

نیروهای آموزشی ناتو از سال ۲۰۱۴ که گروه موسوم به «حکومت اسلامی» یا داعش کنترل بخشی از خاک عراق و سوریه را در دست گرفت، در این کشور حضور دارند و به نیروهای عراقی آموزش نظامی می‌دهند.

ماه گذشته با اعزام ناو آبراهام لینکلن و بمب‌افکنده‌های استراتژیک «بی-۵۲» آمریکا به خلیج فارس، تنش میان ایران و ایالات متحده اوج گرفت. آمریکا گفته بود تهدیدها از سوی ایران افزایش یافته است. چند مقام آمریکایی روز ۱۵ خرداد به شبکه «سی‌ان‌ان» گفتند که به نظر می‌رسد تنش‌های نظامی با ایران کاهش یافته‌ است.

واشنگتن همچنین تصمیم گرفته که ۱۵۰۰ نیروی نظامی جدید به منطقه اعزام کند.

آمریکا ۱۸ اردیبشهت پارسال از برجام خارج شد و تحریم‌های سختی علیه جمهوری اسلامی به اجرا گذاشته که عمده‌ترین آن تحریم نفت ایران است.

ایران بارها تهدید به «بستن تنگه هرمز» کرده است، باریکه‌ای که نزدیک به یک‌پنجم نفت مصرفی جهان از آن می‌گذرد (روزانه ۱۸ میلیون بشکه) و برای امنیت انرژی جهان حیاتی است.

ماه گذشته چهار کشتی نیز در آب‌های امارات مورد حمله قرار گرفتند که آمریکا، امارات و عربستان انگشت اتهام را به سوی ایران گرفتند. تهران این اتهامات را رد کرده است.

در این میان نیروهای حوثی مورد حمایت ایران در یمن نیز بارها به مراکزی در عربستان، از جمله تاسسات نفتی و فرودگاه‌ها حمله کرده‌اند.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید تمایلی به جنگ با ایران ندارد، اما احتمال جنگ «همیشه هست».

منابع: خبرگزاری فرانسه، رادیو فردا/ ف.ق/ ک.ر
XS
SM
MD
LG