لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۹

پوتین: حمله آمریکا به ایران فاجعه‌بار خواهد بود‎


رئیس جمهوری روسیه می‌گوید که تحریم‌های آمریکا علیه ایران را «بی‌اساس» می‌داند
رئیس جمهوری روسیه می‌گوید که تحریم‌های آمریکا علیه ایران را «بی‌اساس» می‌داند

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، می‌گوید در حالی که تنش‌ها میان واشنگتن و تهران افزایش یافته، توسل آمریکا به زور علیه ایران می‌تواند فاجعه‌بار باشد.

وی پنج شنبه ۳۰ خرداد در جلسه پرسش و پاسخ سالانه با خبرنگاران گفت: «آمریکا می‌گوید گزینه استفاده از زور علیه ایران را منتفی نکرده است... این می‌تواند برای منطقه عواقب فاجعه‌باری داشته باشد».

تنش‌ها میان ایران و آمریکا طی دو ماه گذشته به شدت افزایش یافته است. آمریکا ناو آبراهام لینکلن را به همراه بمب‌افکن‌های «بی ۵۲» راهی خلیج فارس کرده تا به گفته خود «با تهدید ایران مقابله کند».

در این میان، به چهار کشتی در آب‌های امارات در اردیبهشت ماه حمله شد و پنج‌شنبه گذشته نیز دو نفتکش در دریای عمان مورد حمله قرار گرفت. آمریکا، بریتانیا و عربستان انگشت اتهام را به سوی ایران دراز کردند و آلمان هم می‌گوید «شواهد زیادی» از دست داشتن ایران در این حملات وجود دارد.

روز پنج‌شنبه ۳۰ خرداد نیز ایران اعلام کرد یک پهپاد آمریکایی را هدف قرار داده است.

قبلا روسیه گفته بود نباید در متهم کردن ایران عجله کرد و هشدار داده بود حملات به کشتی‌ها نبایستی ابزاری برای فشار بر ایران باشد.

پوتین می‌گوید حمله آمریکا به ایران حداقل تبدیل به فاجعه‌ای برای منطقه خواهد شد و این کار با افزایش دشمنی‌ها، نتایجی غیرقابل پیش‌بینی به بار خواهد آورد.

پوتین می‌گوید ایران به تعهدات برجامی خود به رغم خروج آمریکا از این توافق عمل کرده است.

وی در ادامه گفت که تحریم‌های آمریکا علیه ایران را «بی‌اساس» می‌داند.

آقای پوتین همچنین با اشاره به تحریم‌های غرب علیه خود روسیه به‌خاطر مناقشه اوکراین و اتهام دخالت مسکو در انتخابات آمریکا گفت که تحریم‌ها تاکنون ۵۰ تا ۵۵ میلیارد دلار به اقتصاد روسیه زیان زده است.

با این‌حال وی تاکید کرد که تحریم‌ها باعث شده روسیه در بسیاری از زمینه‌ها تکنولوژی بومی خود را توسعه دهد.

آلمان گفته است بدون بازگرداندن کریمه به اوکراین، لغو تحریم‌های روسیه غیرممکن است.

پوتین د‌ر پاسخ به سوالی درباره موضوع کریمه گفت که «موضوع باید به‌صورت جامعی حل و فصل شود، خصوصا سرنوشت شهروندان روسی که مسکو نگران آنهاست».

روس‌زبان‌ها بیشتر در بخشهای شرقی و کریمه اوکراین ساکن هستند و روسیه می‌گوید نگران سرنوشت آنها بوده و به این خاطر کریمه را ضمیمه خاک خود کرده است.

منابع: آسوشیتدپرس، رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، رادیو فردا؛ ف.ق

XS
SM
MD
LG