لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۱

روزشمار تنش‌های اخیر ایران و آمریکا


تصویری از آتش‌سوزی در یکی از نفتکش‌هایی که در دریای عمان هدف حمله قرار گرفت
تصویری از آتش‌سوزی در یکی از نفتکش‌هایی که در دریای عمان هدف حمله قرار گرفت

از ماه آوریل که آمریکا سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد و تحریم‌ها علیه ایران را تشدید کرد، تنش بین دو کشور تشدید شده است.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی فرازهای مهم تشدید تنش بین ایران و آمریکا را برشمرده است.

تروریستی قلمداد کردن سپاه پاسداران

روز هشتم آوریل دولت آمریکا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی نظامی ایدئولوژیک حکومت ایران را در فهرست گروه‌های «تروریستی» قرار داد.

دونالد ترامپ می‌گوید این اولین باری است که دولت آمریکا یک بخش یا نهاد یک حکومت خارجی را در این فهرست قرار می‌دهد. نیروی قدس، بازوی برون مرزی و مهم سپاه پاسداران نیز در فهرست سیاه قرار گرفت.

روز بعد حکومت ایران تمامی نیروهای آمریکایی در منطقه خاورمیانه، از شاخ آفریقا تا افغانستان را سازمانی «تروریستی» اعلام کرد.

اعزام نیروهای آمریکایی به منطقه

روز پنجم ماه مه جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام کرد وزارت دفاع یک ناو گروه و جنگنده‌های عملیاتی به خاورمیانه اعزام خواهد کرد.

او گفت: «آمریکا به دنبال جنگ با رژیم ایران نیست ولی ما برای مقابله با هرگونه حمله‌ای از سوی سپاه پاسداران، ارتش و یا نیروهای نیابتی ایران آماده‌ایم.»

روز هفتم ماه مه دولت آمریکا گفت بمب‌افکن‌های ب ۵۲، سامانه موشکی پاتریوت و یک کشتی تهاجمی به منطقه اعزام می‌کند.

تحریم‌ها

روز هشتم ماه مه ایران اعلام کرد به عنوان بخشی از اقدامات خود برای کاستن از تعهداتش به برجام، تولید اورانیوم غلیظ شده و آب سنگین را افزایش می‌دهد.

در سالگرد خروج آمریکا از برجام و از سرگیری تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران، واشنگتن صنایع فولاد و معادن ایران را تحریم کرد.

پس از آن دولت آمریکا بزرگترین بخش تولیدات پتروشیمی ایران (شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس) را نیز تحریم کرد.

حمله به کشتی‌ها

روز ۱۲ ماه مه چهار کشتی، از جمله سه نفتکش به شکل اسرار آمیزی در حوالی بندرگاه فجیره، واقع در سواحل امارات متحده عربی مورد حمله قرار گرفتند.

روز ۳۰ ماه مه جان بولتون گفت «تقریبا یقین داریم» که ایران در پشت این حملات است.

روز بعد مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا گفت ایران از طریق این حملات قصد دارد بهای نفت را افزایش دهد.

روز ششم ژوئن امارات متحده عربی گفت تحقیقات بین‌المللی نشان می‌دهد که این حملات کار یک حکومت است ولی تاکنون شواهدی در مورد دخالت ایران پیدا نشده است.

روز ۱۳ ژوئن همزمان با ملاقات شینزو آبه نخست وزیر ژاپن با آیت‌الله خامنه‌ای در تهران، دو نفتکش ژاپنی و نروژی در آب‌های دریای عمان مورد حمله قرار گرفتند. دولت‌های بریتانیا و عربستان سعودی ایران را مسئول این حملات معرفی کردند ولی تهران دخالت در حملات را تکذیب کرد.

افزایش نیروهای آمریکایی

روز ۱۶ ژوئن سنتکام، ستاد فرماندهی نیروهای مرکزی آمریکا اعلام کرد ایران با شلیک موشک سعی کرده یک پهپاد آمریکایی را که مشغول عملیات شناسایی بوده، سرنگون کند. آمریکا همچنین اعلام کرد که یک پهپاد آن کشور روز ۶ ژوئن توسط موشکی که از یمن شلیک شده سرنگون شده و افزود ارزیابی‌های آن کشور نشان می‌دهد که حمله با کمک ایران انجام شده است.

روز ۱۷ ژوئن سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد تولید اورانیوم را از حد نصاب تعیین شده در برجام افزایش خواهد داد.

روز ۱۸ ژوئن آمریکا اعلام کرد هزار نظامی دیگر به منطقه اعزام خواهد کرد. این علاوه بر هزار و پانصد نفری است که اعزام آنها به خاورمیانه در اواخر ماه مه اعلام شد.

سرنگون شدن پهپاد آمریکایی

روز ۱۸ ژوئن خبرگزاری دولتی ایرنا گزارش داد ایران یک شبکه جاسوسی آمریکا را منهدم کرده است.

سپاه پاسداران ایران گفت روز ۲۰ ژوئن یک «پهپاد جاسوسی» آمریکا را که در نزدیکی تنگه هرمز به حریم هوایی ایران تجاوز کرده بود سرنگون کرده و این «پیام صریحی» است که ایران از مرزهای خود دفاع خواهد کرد.

وزارت دفاع آمریکا سرنگونی پهپاد را تأیید کرد.

منبع: خبرگزاری فرانسه؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG