لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۷

ایران و آمریکا برای انجام مذاکرات غیرمستقیم در قطر آماده شدند


حضور علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران (سمت چپ) امروز سه‌شنبه نزد سفیر ایران در قطر. دوحه هفتم تیر
حضور علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران (سمت چپ) امروز سه‌شنبه نزد سفیر ایران در قطر. دوحه هفتم تیر

شواهد نشان می‌دهد که ایران و ایالات متحده از امروز سه‌شنبه، هفتم تیر، برای آغاز مذاکرات غیرمستقیم در قطر با هدف یافتن راهی برای نجات توافق هسته‌ای آماده شده‌اند.

در این رابطه، حمیدرضا دهقانی، سفیر ایران در قطر در پیامی در توئیتر خود عکسی از حضور علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران، در قطر منتشر کرده است.

روزنامه دولتی تهران تایمز نیز روز سه‌شنبه عکسی از علی باقری کنی در لابی هتل با حمیدرضا دهقانی، سفیر ایران در قطر منتشر کرده است.

این روزنامه گفته است که باقری کنی برای ازسرگیری مذاکرات در دوحه، پایتخت قطر، حضور دارد.

راب مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، نیز دوشنبه‌شب پیش از آغاز مذاکرات وارد قطر شد.

به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، سفارت ایالات متحده در قطر گفت مالی با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر برای گفت‌وگو دربارهٔ «تلاش‌های دیپلماتیک مشترک برای رسیدگی به مسائل با ایران» ملاقات کرد، اما از ارائه فوری جزئیات دیگر دربارهٔ سفر خود خودداری کرد.

وزارت خارجه قطر نیز روز سه‌شنبه در توئیتر اعلام کرد که قطر از میزبانی مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و ایالات متحده در این هفته در دوحه برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ استقبال می‌کند. این مذاکرات زیر نظر هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا برگزار خواهد شد.

چند روز پس از اعلام خبر برگزاری قریب‌الوقوع مذاکرات احیای برجام از سوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز روز دوشنبه اعلام کرد که این مذاکرات این هفته برگزار خواهد شد و افزود که «آمریکا وعده داده انتفاع اقتصادی ایران از برجام را تضمین کند.»

توافق هسته‌ای ایران، موسوم به برجام، از زمان خروج ایالات متحده از آن و بازگشت تحریم‌های ایران در آستانه فروپاشی قرار گرفت و اقدامات ایران در عدول از تعهدات خود در چارچوب این توافق، موجب سرعت گرفتن این روند شد.

گرچه دولت بایدن از زمان روی کار آمدن در تلاش برای احیای برجام به عنوان راهی برای متوقف کردن «جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران» بود، اما اختلاف نظر با ایران بر سر پیگیری پرونده قاسم سلیمانی و حذف یا ماندن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی ایالات متحده، مذاکرات مربوط را به بن‌بست کشاند.

سعید خطیب‌زاده روز دوشنبه در این باره گفت: «در سفر آقای بورل به تهران گفت‌وگوهای مفصلی بین ایران و ایشان انجام گرفت آقای بورل نظر طرف آمریکایی را منتقل کرده است و ایشان گفتند که آمریکا تعهد داده که در چارچوب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل عمل کند. به تعهدات خود در این زمینه پایبند باشد و چرخه انتفاع اقتصادی ایران از احیای برجام را تضمین کند و موضوعات اختلافی نیز مورد بررسی قرار بگیرد.»

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا روز دوشنبه گفت توافق برای احیای برجام روی میز و قابل دسترسی است و این بستگی به تصمیم ایران دارد که آن را قبول یا رد کند.

XS
SM
MD
LG