لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۹

«احیای» دوباره صادرات آمریکا به ایران؛ واردات از ایران «در حدود صفر»


آمارهای جدید آمریکا حاکی است که صادرات این کشور به ایران در دو ماه گذشته به سطح معمول دوران قبل از تحریم‌های آمریکا رسیده، اما صادرات ایران به این کشور از سپتامبر پارسال کماکان در محدوده صفر باقی مانده است.

آمریکا اردیبهشت پارسال از برجام خارج شد و تحریم‌های سختی علیه ایران به اجرا گذاشت.

بر اساس گزارش جدید مرکز آمار آمریکا که سه‌شنبه ۱۸ تیر در وبسایت رسمی آن منتشر شده است، صادرات این کشور به ایران در دو ماه گذشته در محدوده ۱۰ میلیون دلار نوسان داشته که هم‌سطح با دوران قبل از تحریم‌ها است. صادرات ایالات متحده به ایران بعد از خروج واشنگتن از برجام به شدت اوج گرفت و در ماه‌های ابتدایی سال جاری به شدت فروکش کرده بود.

آمریکا بیشتر محصولات کشاورزی، دارو و پزشکی به ایران صادر می‌کند.

تجارت ایران و آمریکا از ژانویه ۲۰۱۷؛ منبع: مرکز آمار آمریکا
تجارت ایران و آمریکا از ژانویه ۲۰۱۷؛ منبع: مرکز آمار آمریکا

در این میان، تجارت خارجی ایران با مشتریان نفتی قدیمی خود که سهمی چشمگیر در تجارت ایران دارند، دستخوش تغییرات چشمگیر شده است.

آمریکا اردیبهشت امسال ارائه معافیت‌ها به مشتریان نفتی ایران را متوقف کرد.

اتحادیه اروپا

بر اساس آخرین آمار کمیسیون اروپا، ۲۸ عضو این اتحادیه صادرات چهار ماهه خود به ایران را ۵۷ درصد کاهش داده و به یک میلیارد و ۱۲۰ میلیون یورو رسانده‌اند. صادرات ایران به اتحادیه نیز با افتی ۹۳ درصدی به ۲۶۰ میلیون یورو سقوط کرده است.

چین

صادرات پنج ماهه چین به ایران با افتی ۴۶.۶ درصدی به سه میلیارد و ۷۳۷ میلیون دلار رسیده و واردات این کشور از جمهوری اسلامی با ۲۶ درصد کاهش به ۷ میلیارد و ۱۶۷ میلیون دلار سقوط کرده است.

هند

هند بعد از چین دومین مشتری نفتی ایران بود. آخرین آمارهای رسمی این کشور نشان از افت ۳۹ درصدی واردات از ایران دارد. هند در چهار ماه گذشته ۲.۸۴ میلیارد دلار واردات از ایران داشته است. اما صادرات هند به ایران تقریبا دو برابر شده و به ۱.۷ میلیارد دلار رسیده است.

ژاپن و کره جنوبی

صادرات ژاپن و کره جنوبی به ایران در پنج ماه ابتدایی سال به ترتیب ۹۸ درصد و ۹۰ درصد افت کرده و به ۲۱ میلیون دلار و ۱۴۸ میلیون دلار رسیده است.

واردات ژاپن از ایران نیز با افتی ۷۵ درصدی به ۱.۶ میلیارد دلار و واردات کره جنوبی از این کشور با افتی ۳۱.۴ درصدی به حدود دو میلیارد دلار سقوط کرده است.

ترکیه

آخرین آمارهای رسمی این کشور نشان می‌دهد که در پنج ماه سال جاری، صادرات ترکیه به ایران با افتی ۱۰ درصدی به یک میلیارد دلار و وارداتش از ایران با افتی ۲۵ درصدی به ۲.۵۷ میلیارد دلار رسیده است.

روسیه

روسیه مشتری نفت ایران نیست، اما قبل از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت پارسال، برای مدت کوتاهی برنامه نفت ایران در برابر کالای روسی را با جمهوری اسلامی به اجرا گذاشت.

آخرین آمارهای روسیه حاکی است که در چهار ماه ابتدایی سال صادراتش به ایران ۲۰ درصد افزایش یافته و به ۵۴۱ میلیون دلار رسیده، اما وارداتش با افتی ۱۶ درصدی ۲۰۲ میلیون دلار شده است.

منابع: مرکز آمار آمریکا و ترکیه؛ وزارت اقتصاد هند، گمرکات چین، ژاپن، کره جنوبی، کمیسیون اروپا؛ ف.ق/ت
XS
SM
MD
LG