لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۱

بهای دلار در روز شنبه از مرز ۴۷۰۰ تومان گذشت


شنبه ۱۴ بهمن، در نخستین روز هفته کاری در ایران، بهای دلار بار دیگر افزایش یافت و به رقمی بیش از ۴۷۰۰ تومان رسید.

هم‌زمان بهای پول واحد اروپا، یورو، نیز به حدود شش هزار تومان رسیده است.

آخرین نرخ برابری دلار و تومان در پایان روز شنبه ۱۴ بهمن، بنا به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا، سکه و ارز تهران ۴۷۰۴ تومان و نرخ یورو نیز ۵۹۶۰ تومان بود. خبرگزاری مهر می‌گوید دلار به ۴۷۱۴ تومان رسیده بود.

خبرگزاری تسنیم به نقل از صرافی‌ها و فعالان بازار ارز می‌گوید دلیل اصلی گرانی دلار در این روزها «کمبود عرضه» و «افزایش قیمت ارزی است که از سوی صرافی‌های بانک به صرافی‌های منتخب توزیع می‌شود».

از سوی دیگر اما صرافی بانک ملی ایران در اطلاعیه‌ای گفته بود کلیه تقاضاهای ارزی از سوی صرافی‌های مجاز «تا پایان سال جاری پوشش داده می‌شود».

ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی ایران، نیز روز هشتم بهمن، با اشاره به تلاطم اخیر در بازار ارز از «کاهش نرخ ارز» در روزهای آینده خبر داده بود.

وب‌سایت تابناک اما به نقل از شماری از معامله‌گران ارز می‌گوید «در دو سال گذشته، بهمن ماه بیشتر با کاهش قیمت دلار همراه بود و بالا بودن تقاضا در این مقطع از سال نشانه‌ای از وضعیت متفاوت بازار است».

بهای دلار در نخستین روز بهمن ماه نیز به مرز ۴۷۰۰ تومان رسیده بود؛ هرچند بنا بر گزارش‌ها پس از وارد شدن دلارهایی که بانک مرکزی به صرافان می دهد، بهای آن به ۴۵۹۵ تومان بازگشت.

پیش از این فریدون خاوند، استاد اقتصاد و کارشناس اقتصادی، به رادیوفردا گفته‌ بود بانک مرکزی ایران همواره با ترزیق ارز در بازار و با هدف کنترل تورم، قیمت دلار را به طور مصنوعی پایین نگه می‌دارد، اما وقتی تنشی در سطح داخلی یا بین‌المللی پیش می‌آید، «فنر بهای ارز» رها می‌شود و قیمت دلار جهش پیدا می‌کند.

برپایه گزارش‌های تسنیم، تابناک، شبکه اطلاع‌رسانی طلا، سکه و ارز تهران، مهر و رادیو فردا|ت.ت
XS
SM
MD
LG