لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۵

نتایج تحقیقات: ایران از استخراج رمزارز برای کاهش تأثیر تحریم‌ها استفاده می‌کند


تحقیقاتی که توسط یک موسسه تحلیل بلاکچین به نام «الیپتیک» انجام شده می‌گوید حدود ۴.۵ درصد از استخراج رمزارز بیت کوین در ایران صورت می‌گیرد. ایران از این طریق صدها میلیون دلار در شکل رمزارز درآمد دارد که این درآمدها می‌تواند به واردات کالاها از خارج و کاستن از تاثیر تحریم‌های آمریکا کمک کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نتایج این تحقیقات نشان می‌دهدد که ایران در صورت حفظ میزان کنونی از استخراج رمزارزها سالانه حدود یک میلیارد دلار درآمد خواهد داشت.

به دنبال خروج یکجانبه آمریکا از برجام در اردیبهشت ۹۷ واشینگتن تمامی صنایع کلیدی و شبکه بانکی ایران را تحریم کرد. تحت تاثیر این تحریم‌ها صادرات نفت ایران که مهم‌ترین منبع درآمد آن کشور است به شدت کاهش یافت.

موسسه «الیپتیک» در بخشی از پژوهش خود می‌گوید تعیین ارقام دقیق استخراج رمزارز در ایران دشوار است و در این گزارش تحلیلی از آمارهای «مرکز فعالیت‌های مالی آلترناتیو» وابسته به دانشگاه کمبریج تا آوریل ۲۰۲۰ و ارقام منتشر شده توسط نیروگاه‌های برق وابسته به وزارت نیروی ایران استفاده کرده که نشان می‌دهند حدود ۶۰۰ مگاوات برق برای استخراج بیت کوین مصرف می‌شود.

بیت کوین و سایر رمزارزها از طریق رقابت کامپیوترهای بسیار قوی برای حل معادلات پیچیده ریاضی خلق می‌شوند و این روند اصطلاحاً استخراج نام گرفته است. روند استخراج رمزارزها مستلزم مصرف برق بسیار زیادی است که معمولاً با سوخت فسیلی تولید می‌شود و ایران در این زمینه منابع سرشاری دارد.

بانک مرکزی ایران معامله بیت کوین و سایر رمزارزهایی را که در خارج از کشور استخراج می‌شوند ممنوع کرده است، ولی طبق گزارش‌های رسانه‌ها و خبرگزاری‌های ایرانی این ارزها در داخل کشور و زیر نظر بانک مرکزی ایران به وفور قابل دسترسی هستند.

خبرگزاری رویترز می‌افزاید که ایران در سال‌های اخیر استخراج رمز ارز را به عنوان یک صنعت و رشته مالی به رسمیت شناخته و با دادن برق ارزان قیمت به فعالان این عرصه بیت کوین‌های استخراج شده را توسط بانک مرکزی خریداری می‌کند. عرضه برق ارزان قیمت باعث تشویق این فعالیت و حتی جلب افرادی شده که از کشورهای دیگر و به خصوص چین برای استخراج بیت کوین به ایران رفته‌اند.

پژوهش موسسه تحلیلی «الیپتیک» می‌افزاید: «ایران به این نتیجه رسیده که با توجه به مازاد نفت و گاز محصول آن کشور که می‌تواند برای تولید برق مورد استفاده قرار بگیرد، استخراج بیت کوین روش موثری برای دستیابی به پول نقدی است که تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا از آن محروم شده است.»

این پژوهش تخمین می‌زند که برق مصرفی برای استخراج رمز ارزها در ایران مستلزم سوزاندن ۱۰ میلیون بشکه نفت خام در سال و معادل حدود ۴ درصد از نفت صادراتی ایران در سال ۲۰۲۰ است.

در بخش دیگری از این پژوهش گفته می‌شود که ایران با اختصاص بخشی از نفت خام خود که نمی‌تواند آن را صادر کند انرژی مورد نیاز برای استخراج بیت کوین را تامین می‌کند و با تولید پول نقد از این طریق می‌تواند تا حدی محدودیت‌های تجاری ناشی از تحریم‌های آمریکا را دور بزند.

موسسه تحلیلی «الیپتیک» هشدار می‌دهد که شرکت‌های تجاری و مالی به خصوص در آمریکا که از بیت کوین و سایر رمزارزها استفاده می‌کنند باید هوشیار باشند چون در صورت استفاده از رمزارزهایی که در ایران استخراج شده ممکن است بر اساس تحریم‌های آمریکا مجازات شوند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG