لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۶

اولین محموله واکسن «اسپوتنیک وی» روسیه پنجشنبه وارد ایران می‌شود


گفته می‌شود در مرحله نخست ۵۰۰ هزار دوز از واکسن‌ «اسپوتنیک وی» وارد ایران خواهد شد.
گفته می‌شود در مرحله نخست ۵۰۰ هزار دوز از واکسن‌ «اسپوتنیک وی» وارد ایران خواهد شد.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری ایران روز چهارشنبه ۱۵ بهمن اعلام کرد که نخستین محموله از واکسن «اسپوتنیک وی» روسیه ، بعداز ظهر پنجشنبه وارد تهران خواهد شد.

به گزارش ایرنا، محمد حسن ذیبخش، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری، گفت: «این پرواز از مبدا روسیه حدود ١٥:٤٠ دقیقه فردا در فرودگاه امام خمینی به زمین می‌نشیند و همه تمهیدات لازم برای لجستیک این واکسن‌ها اندیشیده شده و فراهم است.»

طبق این گزارش، قرار است واکسن‌های کرونا «اسپوتنیک وی» خریداری شده توسط ایران با سه پرواز به این کشور منتقل شوند و نخستین آن پنجشنبه ١٦ بهمن خواهد بود.

محمدرضا شانه‌ساز، معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو، هم روز چهارشنبه اعلام کرد که در مرحله نخست ۵۰۰ هزار دوز از واکسن‌ «اسپوتنیک وی» وارد ایران خواهد شد.

وی همچنین اظهار داشت که بعد از روسیه، سبد واردات واکسن ایران از کشورهای چین، هند و کوباست.

محمدرضا شانه‌ساز گفته است: « در مرحله نخست ۵۰۰ هزار دوز واکسن روسی وارد خواهد شد البته ما تقاضای چند میلیون دوز واکسن کرونا را داریم و کمپانی‌ها پیشنهاد ما را رد نمی‌کنند و مهم برنامه زمان بندی تحویل بوده و اصرار ما این است زودتر واکسن‌ها تحویل داده شود و شرکت‌ها زمان بیشتری از ما طلب می‌کنند.»

این در حالی است که محمود واعظی، رییس دفتر رییس جمهور ایران هشتم بهمن‌ماه گفته بود که دو میلیون دوز واکسن «اسپوتنیک وی» تا پایان سال جاری و در سه مرحله وارد ایران خواهد شد.

در همین حال، مراجع علمی مستقل روز سه‌شنبه ۱۴ بهمن واکسن روسی «اسپوتنیک وی» را تایید کرده و اعلام کردند که نتایج مرحله سوم آزمایش‌های بالینی نشان می‌دهد که میزان کارایی آن ۹۲ درصد است.

دانشمندان در مقاله‌ای که در مجله علمی و معتبر «لنست» منتشر شد٬ افزودند که این واکسن می‌تواند یک ابزار موثر دیگر برای مقابله با شیوع ویروس کرونا باشد و تا حدودی تصمیم دولت روسیه برای استفاده از این واکسن قبل از تایید نهایی نتایج آزمایش‌ها را «موجه» دانستند.

اما پیش از این خرید واکسن روسی «اسپوتنیک وی» با مخالفت‌هایی در ایران رو به رو شد.

۹۸ نفر از اعضای نمایندگان مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی هفته گذشته در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس‌جمهور، در مورد استفاده از واکسن روسی «اسپوتنیک وی» هشدار داده‌ و گفته‌ بودند که «مدارک و مستندات و دلایل تأیید این واکسن در اختیار صاحب‌نظران جامعه پزشکی قرار نگرفته است».

در همین زمینه وزیر بهداشت ایران روز چهارشنبه گفت که شرکت بریتانیایی-سوئدی آسترازنکا اعلام کرده که در ماه جاری میلادی، تحویل ۴.۲ میلیون دوز واکسن کرونا را به ایران در قالب سبد کوواکس آغاز می‌کند.

سعید نمکی جزئیات بیشتری در این زمینه در اختیار رسانه‌ها قرار نداده است.

با این حال، معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته گفته بود، «اگر حدود سه میلیون دوز واکسن کرونا قبل از پایان سال به دست ما برسد، می‌توانیم افراد آسیب پذیر را واکسینه کنیم.»

ایران نسبت به برخی دیگر از کشورهای منطقه٬ از جمله عربستان، دیرتر اقدام به خرید واکسن کرونا از خارج کرده است.

پیش از این علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی واردات هرگونه واکسن آمریکایی، بریتانیایی و حتی فرانسوی را ممنوع اعلام کرده بود.

اظهارات رهبر جمهوری اسلامی واکنش‌های گسترده داخلی و خارجی در پی داشت.

با استفاده از ایرنا، همشهری و رادیو فردا؛

XS
SM
MD
LG