لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۳

هشدار در مورد «موج جدید» کرونا در استان‌های جنوب و شرق ایران 


همزمان با آغاز «موج جدید» همه‌گیری ویروس کرونا در استان‌های جنوبی و شرقی کشور، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به وزیر بهداشت خواستار اعمال محدودیت‌های جدید کرونایی شد.

حسینعلی شهریاری، رئیس این کمیسیون، در نامه‌ای به سعید نمکی گفت که موج جدید بیماری کرونا در استان‌های جنوبی و شرق کشور باعث افزایش تعداد بیماران و مرگ‌ومیر در این استان‌ها به‌ ویژه استان سیستان و بلوچستان شده، اما استاندار این استان «علی‌رغم توصیه‌های متخصصان و دلسوزان، حاضر به ایجاد محدودیت‌های لازم برای کنترل بیماری کرونا نیست».

خبرگزاری ایلنا هم از افزایش نگرانی در استان بوشهر از شیوع دوباره موج جدید این ویروس خبر داده است.

این خبرگزاری به نقل از سعید کشمیری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر، گزارش داد که با توجه به روند افزایشی تعداد بیماران در روزهای اخیر و بالا رفتن آمار مرگ و میر به‌ویژه در سطح استان بوشهر، «ستاد ملی مبارزه با کرونا، خارج از فضای سیاسی و انتخاباتی فعلی، تدابیر لازم را برای سرعت بخشیدن به واکسیناسیون عمومی هموطنان به کار گیرد».

همزمان خبرگزاری تسنیم روز چهارشنبه گزارش داد که آمارهای رسمی منتشر شده از شرایط همه‌گیری کرونا نشان می‌دهد «تب ویروس باز هم در حال بالا رفتن است و نگرانی از آغاز موج تازه کرونا در ایران را افزایش داده است».

بر اساس گزارش این خبرگزاری، با آغاز اولین ماه تابستان یکباره تمام آمارها هم همچون درجه‌ حرارت هوا روند افزایشی به خود گرفت و دوباره تب کرونا در کشور بالا رفت.

تسنیم نوشت: «در این زمینه بررسی آمارهای روزانه و دوره‌ای کرونا نشان می‌دهد از آخرین روز بهار ۱۴۰۰ یکباره سمت و سوی تازه‌ای شاخص‌ها به خود گرفتند و کارشناسان بهداشت و درمان در این زمینه معتقدند... و در صورت بی‌توجهی احتمال تشکیل موج پنجم کرونا در کشور وجود دارد.»

در چنین شرایطی جلیل کوهپایه‌زاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران، گفته است: برخی از مراکز تجمعی که واکسن می‌زدند را به دلیل کمبود واکسن از مدار خارج کردیم، اما اکنون دوباره فعالیت‌شان را راه انداختیم.

در هفته‌های گذشته با اعلام خبر رسمی اتمام ذخیره‌ واکسن کرونا در چندین شهر، همچنین نبود واکسن کافی برای تزریق دُز دوم، بسیاری از شهروندان دچار نگرانی و سردرگمی شده‌‌ بودند.

بنا بر آخرین اعلام گمرک ایران، تاکنون شش میلیون و ۸۴۷ هزار و ۸۰۰ دز واکسن کرونا وارد کشور شده است.

ایران حدود ۸۳ میلیون نفر جمعیت دارد و برای واکسیناسیون جمعیت کل کشور به ۱۶۰ میلیون دز و برای واکسیناسیون گروه‌های در معرض خطر حداقل به ۱۰۰ میلیون دز واکسن نیاز است.

بر اساس اظهارات مقامات وزارت بهداشت، تداوم واکسیناسیون در کشور قرار است بیشتر با اتکا به واکسن‌های داخلی انجام خواهد شد.

خبرگزاری ایلنا گزارش داده که تاکنون توزیع عمومی واکسن‌های داخلی که خبرهای متعددی از تولید آنها در سطح کشور شنیده شده آغاز نشده است.

XS
SM
MD
LG