لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۲۶

«احتمال افزایش» مبتلایان به کرونا در عین ادامه واردات واکسن به ایران


بر اساس تازه‌ترین گزارش‌ها از ایران، تا به حال نزدیک به ۹۳ میلیون دُز واکسن کرونا وارد کشور شده و آمار مجموع واکسن‌های تزریق‌شده به حدود ۶۷ میلیون دُز رسیده است.

این در حالی است که ایران بیش از ۸۳ میلیون جمعیت دارد و دست‌کم ۶۰ میلیون نفر از این جمعیت نیاز به تزریق دو دُز واکسن کرونا دارند تا «ایمنی نسبی» حاصل شود، اما تنها حدود ۳۳ درصد از این جمعیت هر دو دُز واکسن را تزریق کرد‌ه‌اند.

همزمان یک عضو کمیته علمی کشوری کرونا از «احتمال افزایش» شمار بیماران مبتلا به ویروس کرونا در روزهای آتی اظهار نگرانی کرده و دلیل آن را «راهپیمایی اربعین، مراسمات آخر ماه صفر و سفرهای شکل‌گرفته در تعطیلات هفتهٔ گذشته» عنوان کرده است.

مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی گمرک ایران، روز سه‌شنبه، ۲۰ مهر، اعلام کرد که طی وارادت ۶۵ محموله واکسن کرونا تاکنون نزدیک به ۹۳ میلیون دُز واکسن کرونا وارد کشور شده که از این میزان بیش از ۸۵ درصد از ماه مرداد به بعد از گمرک ترخیص شده‌اند.

مردادماه زمانی است که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، از دستور پیشین خود عقب نشست و از دولت خواست واکسن کرونا را به هر طریقی وارد ایران کنند.

واردات واکسن مؤثر آمریکایی و بریتانیایی به ایران در دی‌ماه سال ۹۹ با دستور اولیه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، ممنوع اعلام شده بود و به‌ جای آن مقامات حکومتی و دولتی بارها وعده دادند که انواع واکسن ایرانی، به‌خصوص واکسن برکت در مجموعه ستاد اجرایی فرمان امام، در حال تولید است.

اما به دنبال ناتوانی در تحقق وعده تولید واکسن داخلی و افزایش مرگ‌ و میر ناشی از کرونا، نهایتاً علی خامنه‌ای روز ۲۰ مرداد امسال مجبور شد از فرمان قبلی خود عقب بنشنید و اعلام کند که واکسن «به هر طریق ممکن» و هر چه سریع‌تر تأمین شود.

با این حال به‌ گفته معاون فنی گمرک ایران، بیشترین تعداد واکسن وارداتی طی ۳۸ محموله از چین واکسن سینوفارم به تعداد حدود ۸۲ میلیون دُز بوده و گران‌ترین واکسنی که تاکنون وارد ایران شده واکسن ۱۲ و نیم یورویی بهارات به تعداد یک میلیون و ۱۲۵ هزار دُز بوده است.

در گزارشی دیگر، رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت اعلام کرد که از جمعیت ۸۳ میلیون‌ نفری ایران تاکنون فقط نزدیک به ۲۱ میلیون هر دو دُز واکسن خود را تزریق کرده‌اند.

به‌ گفتهٔ جعفر صادق تبریزی، رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت، «تاکنون ۴۶ میلیون و ۲۵۰ هزار و ۵۰۱ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۲۰ میلیون و ۷۷۸ هزار و ۸۸۰ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند.»

این مقام وزارت بهداشت همچنین افزود: «اگر بخواهیم آمار واکسن‌های تزریق‌شده را در جمعیت هدف ۶۱ میلیون نفری محاسبه کنیم، می‌توان گفت که اکنون شاهد پوشش ۷۵ درصدی نوبت اول و ۳۳ درصدی واکسیناسیون کامل (دریافت هر دو نوبت) هستیم.»

این در حالی است که بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، روز ششم مهرماه، در مشهد گفته بود: «به‌زودی جشن پیروزی مردم را که به ما برای سرعت بخشیدن به واکسیناسیون کمک کردند برگزار خواهیم کرد. بعد از گذراندن دو هفته آینده به واکسیناسیون ۷۰ درصدی که می‌خواستیم، خواهیم رسید.»

در حال حاضر وضعیت شیوع ویروس در ایران، بنا بر تازه‌ترین اظهارات عضو کمیته علمی کشوری کرونا و رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، به‌گونه‌ای است که نگرانی بابت بروز پیک تازه‌ای از این بیماری وجود دارد.

پیام طبرسی، عضو کمیته علمی کشوری کرونا، گفت: «حتماً در روزهای آتی افزایش موارد بیماری را خواهیم داشت، اما تنها امیدواری ما این است که پیکی مشابه پیک پنجم برایمان رخ ندهد و بیماری در حد قابل‌کنترلی بماند.»

آقای طبرسی دلیل نگرانی را «راهپیمایی اربعین، مراسمات آخر ماه صفر و سفرهای شکل‌گرفته در تعطیلات هفتهٔ گذشته» عنوان کرد و افزود: «علی‌رغم گسترش واکسیناسیون، بازگشایی‌ها و افزایش برخوردها» موجب شیوع بیشتر بیماری در روزهای آتی خواهد شد.

بر اساس آمار رسمی وزارت بهداشت جمهوری اسلامی، تاکنون نزدیک به ۱۲۴ هزار نفر در ایران بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند. برخی منابع رسمی آمار واقعی تلفات ناشی از کرونا را سه تا چهار برابر آمار رسمی عنوان می‌کنند.

با استفاده از خبرگزاری‌های ایسنا، مهر و ایرنا و وب‌سایت رادیو فردا / ر.ش/ف.دو
XS
SM
MD
LG