لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۷

اعتراض نمایندگان مازندران به چراغ سبز روحانی برای انتقال آب خزر به سمنان


اظهارات حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، درباره اجرای طرح انتقال آب دریای خزر به استان سمنان، انتقاد شدید شماری از نمایندگان مازندران را به دنبال داشت که آن را «غیرکارشناسی» و دارای «تبعات جبران ناپذیر برای محیط زیست منطقه» دانستند.

آقای روحانی در جریان سفری که به استان سمنان داشته است روز سه‌شنبه سیزدهم آذر گفت که «از نظر دولت مشکلات انتقال آب از شمال ایران به سمنان و مرکز کشور رفع شده است».

وی سپس وعده داد که اگر سرمایه‌گذاری بخواهد نسبت به انتقال آب از شمال به مرکز ایران اقدام کند، «دولت آمادگی دارد تا در مدت کوتاهی تمام مجوزهای لازم را در اختیار او قرار دهد».

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، یک روز پس از این سخنان واکنش علی محمد شاعری، نماینده شرق مازندران در مجلس شورای اسلامی، را بازتاب داده که هشدار داده «هر گونه دستکاری در این دریاچه تبعات جبران ناپذیری را برای محیط زیست منطقه، اقتصاد و اشتغال مردم شمال کشور در پی دارد».

وی افزود: «مردم مازندران باید بدانند که پس از انتقال آب دریای خزر به سمنان قطعا پروژه‌های دیگری مانند انتقال آب خزر به تهران، اصفهان، خراسان شمالی و سایر نقاط کشور صورت می‌گیرد و هر استانی که با بحران آب مواجه شود مدعی انتقال آب از دریاچه خزر خواهد شد و به تدریج خزر را خشک می‌کنند چرا که این دریاچه اصلا ظرفیت دستکاری را ندارد.»

به گفته آقای شاعری، راه‌حل اساسی نه انتقال آب خزر به مرکز ایران، بلکه انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان است که به آب‌های آزاد متصل هستند و این پروژه مجوزهای لازم را نیز اخذ کرده و در حال اجراست.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایسنا، پروژه انتقال آب خزر به استان سمنان در اواسط دهه هشتاد مطرح شد و در نهایت دولت دوم محمود احمدی‌نژاد در سال ۱۳۹۱ اجرای آن را به شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران ابلاغ کرد.

این طرح دو خط لوله به طول ۱۶۰ کیلومتر را شامل می‌شود که از مجاورت نیروگاه نکا در سواحل دریای خزر آغاز خواهد شد و سرانجام یک خط لوله به دامغان و شاهرود و خط دیگر به سمنان می‌رسد.

اما چراغ سبز حسن روحانی به اجرای این طرح تذکر شفاهی عبدالله رضیان در جلسه روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی را در پی داشت که موضوع را از اساس «عوام‌گرایانه» دانست.

نماینده قائم شهر اظهار داشت: «آقای رییس جمهور با بیان عوامگرایانه مجددا به موضوع انتقال آب دریای خزر اصرار ورزیدند. به جای اینکه در خصوص ساخت سد در شمال کشور اقدام و ۹۱ درصد آبی را که به دریای خزرمی‌ریزد مدیریت کنید به دنبال انتقال آب شور خزر به مناطق کویری هستید. این کار کارشناسی نیست.»

آقای رضیان سرآخر عنوان کرد که این اظهارات آقای روحانی «موجب ناراحتی مردم کشور شده است».

ایسنا همچنین گفت‌وگویی با علی اصغر یوسف‌نژاد، نماینده ساری در مجلس شورای اسلامی، انجام داده که تاکید کرده مجمع نمایندگان مازندران با طرح انتقال آب دریای خزر مخالف است و اجازه نخواهد داد این مسئله اتفاق بیفتد چرا که این طرح «با اکوسیستم مازندران سازگاری ندارد».

کمبود آب و تداوم خشکسالی‌ها در ایران به یک بحران یا به تعبیر معاون اول رئیس جمهور، به یک ابرچالش تبدیل شده است.

به گفته مقامات دولت ایران، این بحران حتی به یک موضوع امنیتی تبدیل شده و از این نظر کار به شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی کشیده شده است.

منابع: خبرگزاری ایسنا، رادیو فردا؛ س.ن

XS
SM
MD
LG