لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۸

تنش آبی در بیش از ۲۷۰ شهر ایران؛ شمار روستاهای نیازمند آبرسانی سیار افزایش یافت


به گفته مسئولان جمهوری اسلامی تا اردیبهشت‌ماه امسال آب شرب نزدیک‌به پنج هزار روستای ایران از طریق تانکر آبرسانی سیار تامین می‌شد؛ عکس از آرشیو
به گفته مسئولان جمهوری اسلامی تا اردیبهشت‌ماه امسال آب شرب نزدیک‌به پنج هزار روستای ایران از طریق تانکر آبرسانی سیار تامین می‌شد؛ عکس از آرشیو

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب ایران با اشاره به وضعیت آب آشامیدنی در شهرها و روستاهای سراسر کشور گفت که در حال حاضر، ۲۷۲ شهر ایران با مسئله «تنش آبی» روبه‌رو است و آب آشامیدنی نزدیک‌به هفت‌ هزار روستا نیز از طریق تانکرهای آبرسانی سیار تامین می‌شود.

اتابک جعفری در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، نزدیک‌به سپاه پاسداران، از تشکیل «قرارگاه‌های رصد و پایش وضعیت آب شُرب» شهرها و روستاها خبر داد و افزود که بر اساس داده‌های جمع‌آوری شده در سراسر کشور، ۲۷۲ شهر با مشکلاتی شامل «تامین، انتقال و توزیع آب آشامیدنی» مواجه هستند.

او همچنین اذعان داشت که در چندین‌هزار روستای ایران به دلایلی از جمله خشک شدن منابع تامین آب و عدم تکمیل طرح‌های آبرسانی، آب آشامیدنی مورد نیاز از طریق تانکرهای آبرسانی سیار تامین می‌شود.

به گفته این مقام، تا اردیبهشت امسال در مجموع ۴ هزار و ۹۵۳ روستای کشور تحت پوشش آبرسانی سیار بودند اما با توجه به کاهش بارش‌ها و تشدید تنش آبی در سراسر کشور، شمار روستاهای نیازمند آبرسانی سیار احتمالا به شش‌هزار تا هفت‌هزار روستا افزایش می‌یابد.

این مقام شرکت مهندسی آب و فاضلاب ایران در شرایطی از «کاهش بارش‌ها» به عنوان عامل تنش آبی نام برده است که پیشتر، خبرگزاری نیمه‌رسمی ایسنا به نقل از یک متخصص دانشگاهی تصریح کرده بود تنش آبی و تنش خشکسالی دو امر متفاوت هستند.

به گفته مهدی قمشی، عضو هیئت علمی گروه آب دانشگاه شهید چمران اهواز، تنش خشکسالی موقتی است و تا زمانی ادامه دارد اما تنش آبی به این معنا است که حتی اگر آورد رودخانه‌ها و بارش‌ها نرمال باشد باز هم مسئله کمبود آب وجود خواهد داشت.

او اردیبهشت‌ماه امسال در گفت‌وگو با ایسنا تاکید کرد که ایران بر اساس شاخص‌های بین‌المللی هم‌اکنون به تنش «شدید» آبی بسیار نزدیک شده است.

یک‌سال پیش از این، مصطفی فدایی‌فرد، از رؤسای کمیته ملی سدهای بزرگ ایران، دلیل بحران آب در ایران را نه «کم‌آبی ناشی از خشکسالی»، بلکه «سوءمدیریت منابع آب» دانسته بود.

با استفاده از خبرگزاری‌های تسنیم، ایسنا و گزارش‌های رادیو فردا/ آ.ت/ س.ن
XS
SM
MD
LG